بررسی تأثیر تقلید حرکتی غیرگفتاری بر طول گفتهی کودکان 3 تا 9 ساله مبتلا به اوتیسم
(ندگان)پدیدآور
رفیعی, سیدمجیدبیرامی, منصورعشایری, حسنهاشمی, تورجاحمدی, پریچهر
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
زمینه و هدف: هدف از این پژوهش، بررسی رابطهی تقلید حرکتی غیرگفتاری با طول گفته کودکان اوتیستیک و تأثیر تمرینات تقلید حرکتی غیرگفتاری بر افزایش طول گفته, در این کودکان است. روش بررسی: در مرحلهی نخست این مطالعه، که به روش مقایسهای صورت پذیرفت 22 کودک اوتیستیک و 30 کودک سالم شرکت داشتند و مطالعه بر روی نمونههای در دسترس انجام شد. در این مرحله، طول گفته دو گروه، مورد سنجش و مقایسه قرار گرفت. در مرحلهی دوم که مطالعه بهصورت تجربی و مداخلهای صورت پذیرفت، کودکان اوتیستیک بهطور تصادفی به دو گروه آزمایشی و کنترل تقسیم شدند. سپس کودکان گروه آزمایشی، به مدت 60 روز، روزانه یک ساعت تحت تمرین تقلید غیرگفتاری قرار گرفتند. قبل و بعد از مداخله، طول گفته در دو گروه با استفاده از آزمون توصیف تصاویر سنجیده شد. در تحلیل دادهها از آزمون تی مستقل، رگرسیون و تحلیل کوواریانس بهره گرفته شد. یافتهها: تفاوت معناداری در طول گفته کودکان سالم و اوتیستیک دیده شد P=). بهعلاوه، دادهها حاکی از وجود تفاوت معنادار بین طول گفته دو گروه آزمایشی و کنترل پس از انجام مداخله میباشد (pنتیجهگیری: در کودکان اوتیستیک بین طول گفته و تقلید حرکتی غیرگفتاری همبستگی مثبت و قوی وجود دارد و انجام تمرینات تقلید حرکتی غیرگفتاری، به افزایش طول گفته در این کودکان منجر میگردد.
کلید واژگان
اوتیسمتقلید
طول گفته
گفتار
نورونهای آینه-ای
شماره نشریه
13تاریخ نشر
2009-04-211388-02-01
ناشر
دانشگاه تبریزUniversity of Tabriz
سازمان پدید آورنده
گروه روانشناسی دانشگاه تبریزگروه روانشناسی دانشگاه تبریز
دانشکده توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی ایران
گروه روانشناسی دانشگاه تبریز
نورولوژیست و مدرس علوم اعصاب



