• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
    • دوره 4, شماره 13
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
    • دوره 4, شماره 13
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    بررسی تأثیر تقلید حرکتی غیرگفتاری بر طول گفته‌ی کودکان 3 تا 9 ساله مبتلا به اوتیسم

    (ندگان)پدیدآور
    رفیعی, سیدمجیدبیرامی, منصورعشایری, حسنهاشمی, تورجاحمدی, پریچهر
    Thumbnail
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    زمینه و هدف: هدف از این پژوهش، بررسی رابطه­ی تقلید حرکتی غیرگفتاری با طول گفته کودکان اوتیستیک و تأثیر تمرینات تقلید حرکتی غیرگفتاری بر افزایش طول گفته, در این کودکان است. روش بررسی: در مرحله­ی نخست این مطالعه، که به روش مقایسه­ای صورت پذیرفت 22 کودک اوتیستیک و 30 کودک سالم شرکت داشتند و مطالعه بر روی نمونه­های در دسترس انجام شد. در این مرحله، طول گفته دو گروه، مورد سنجش و مقایسه قرار گرفت. در مرحله­ی دوم که مطالعه به­صورت تجربی و مداخله­ای صورت پذیرفت، کودکان اوتیستیک به­طور تصادفی به دو گروه آزمایشی و کنترل تقسیم شدند. سپس کودکان گروه آزمایشی، به مدت 60 روز، روزانه یک ساعت تحت تمرین تقلید غیرگفتاری قرار گرفتند. قبل و بعد از مداخله، طول گفته در دو گروه با استفاده از آزمون توصیف تصاویر سنجیده شد. در تحلیل داده­ها از آزمون تی مستقل، رگرسیون و تحلیل کوواریانس بهره گرفته شد. یافته­ها: تفاوت معناداری در طول گفته کودکان سالم و اوتیستیک دیده شد P=). به­علاوه، داده­ها حاکی از وجود تفاوت معنادار بین طول گفته دو گروه آزمایشی و کنترل پس از انجام مداخله می­باشد (pنتیجه­گیری: در کودکان اوتیستیک بین طول گفته و تقلید حرکتی غیرگفتاری همبستگی مثبت و قوی وجود دارد و انجام تمرینات تقلید حرکتی غیرگفتاری، به افزایش طول گفته در این کودکان منجر می­گردد.
    کلید واژگان
    اوتیسم
    تقلید
    طول گفته
    گفتار
    نورون‌های آینه-ای

    شماره نشریه
    13
    تاریخ نشر
    2009-04-21
    1388-02-01
    ناشر
    دانشگاه تبریز
    University of Tabriz
    سازمان پدید آورنده
    گروه روانشناسی دانشگاه تبریز
    گروه روانشناسی دانشگاه تبریز
    دانشکده توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی ایران
    گروه روانشناسی دانشگاه تبریز
    نورولوژیست و مدرس علوم اعصاب

    شاپا
    2322-3340
    URI
    https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4242.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/136901

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب