• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
    • دوره 4, شماره 15
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
    • دوره 4, شماره 15
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    رابطة شدت علائم مشکلات هیجانی و مسایل رفتاری با نحوة ترسیم آدمک در کودکان پیش‌دبستانی

    (ندگان)پدیدآور
    خسروی, معصومهبیگدلی, ایمان‌اللهخدادادی, لیلا
    Thumbnail
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    نقاشی به عنوان وسیله­ای ارزنده و مهم برای رشد و پرورش استعدادها و خلاقیت و همچنین برای سنجش ابعاد مختلف عاطفی، هیجانی، رفتاری و هوش کودکان مورد توجه قرار گرفته است.از این رو این پژوهش به منظور بررسی رابطة شدت علائم مشکلات هیجانی و مسایل رفتاری با نحوة ترسیم آدمک در گروهی از کودکان پیش دبستانی شهر شیراز انجام گرفت. روش پژوهش از نوع همبستگی بود. گروه نمونه، ۱۰۰ کودک پنج ساله (۵۰ پسر، ۵۰ دختر) را که در پیش­دبستانی­های شهر شیراز آموزش می­دیدند شامل می­شدند. آنان از طریق نمونه­گیری خوشه­ای چندمرحله­ای انتخاب و بررسی شدند. مربیان آنان پرسشنامه مشکلات هیجانی و رفتاری (SDQ) را تکمیل کردند و هر یک از کودکان مطابق با تست آدمک گودیناف یک آدمک نقاشی کردند. جهت تحلیل داده­ها از همبستگی پیرسون و آزمون Z فیشر استفاده گردید. نتایج به دست آمده از تحلیل داده­ها نشان داد که بین نحوة ترسیم آدمک با مشکلات هیجانی و رفتاری کودکان رابطة معنادار و معکوس آماری وجود دارد. نتایج آزمون Z فیشر، تفاوت معنادار این متغیرها را در بین دختران و پسران  نشان  نـداد. لـذا اینطور نتیجه گرفته می­شود که نقاشی­های کودکان می­توانند نشان­دهندة مشکلات هیجانی و مسایل  رفتاری آنان باشند.
    کلید واژگان
    مشکلات هیجانی
    مسایل رفتاری
    کودکان پیش‌دبستانی
    نحوة ترسیم آدمک

    شماره نشریه
    15
    تاریخ نشر
    2009-10-23
    1388-08-01
    ناشر
    دانشگاه تبریز
    University of Tabriz
    سازمان پدید آورنده
    دانشگاه سمنان
    دانشگاه سمنان
    دانشگاه سمنان

    شاپا
    2322-3340
    URI
    https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4230.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/136892

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب