اهداف پیشرفت دانشآموزان ناشنوا: تحلیل مبتنی بر شخص
(ندگان)پدیدآور
بدریگرگری, رحیمبیرامی, ناصر
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
این پژوهش، نیمرخ انگیزشی دانشآموزان ناشنوا و تفاوت نیمرخ گروههای مختلف را از نظر تواناییهای فراشناختی مورد مطالعه قرار داد. جامعة آماری پژوهش دانشآموزان ناشنوای شهر تبریز بودند. 78 نفر از دانشآموزان (30 دانشآموز دختر و 48 دانشآموز پسر) با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای نسبتی انتخاب شدند. پرسشنامههای هدفگرایی تحصیلی و ادراک دانشآموزان از توانایی فراشناختی خود به منظور جمعآوری اطلاعات استفاده شد. برای گروهبندی دانشآموزان، روشهای آماری تحلیل خوشهای سلسلهمراتبی و تحلیل تابع تشخیص به کار رفت. نتایج پژوهش سـه گروه از دانشآموزان: ( الف) خوشه دانشآموزان هـدفگرایی پیشرفت پایین (ب) خوشة دانـشآموزان چیرگی- هدف و گرایش- عملکرد متوسط (ج) خوشه اهداف چندگانه را شناسایی کرد. نتایج دیگر پژوهش نشان داد که دانشآموزان ناشنوای خوشه «اهداف چندگانه» از لحاظ توانایی فـراشناختی با دو گروه دانشآموزان «هدف پیشرفت پایین» و گروه «چیرگی - هدف و گرایش- عملکرد متوسط» تفاوت معنیداری دارند.
کلید واژگان
اهداف پیشرفتتوانایی فراشناختی
دانشآموزان ناشنوا
تحلیل مبتنی بر شخص
شماره نشریه
15تاریخ نشر
2009-10-231388-08-01
ناشر
دانشگاه تبریزUniversity of Tabriz
سازمان پدید آورنده
دانشگاه تبریزدانشگاه تبریز



