• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
    • دوره 5, شماره 17
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
    • دوره 5, شماره 17
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    نقش آمادگی برای یادگـیری خود - رهبر و نگرش تـفکر انتقادی در پیش‌بینی عملکرد تحصیلی دانشجویان دانشگاه تبریز

    (ندگان)پدیدآور
    عبداللهی‌ عدلی‌انصار, وحیدهفتحی آذر, اسکندرعلائی, پروانه
    Thumbnail
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    هدف از این تحقیق بررسی ارتباط آمادگی برای یادگیری خود-رهبر و نگرش تفکر انتقادی با عملکرد تحصیلی دانشجویان دانشگاه تبریز بود. جامعه­ی آماری این تحقیق تمام دانشجویان کارشناسی دانشگاه تبریز بوده که 346 دانشجو در رشته­های مختلف تحصیلی با استفاده از روش نمونه­گیری تصادفی خوشه­ای چندمرحله­ای به عنوان نمونه انتخاب شدند. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است. برای اندازه­گیری متغیرها از مقیاس آمادگی برای یادگیری خود-رهبر (SDLR)، پرسشنامه نگرش تفکر انتقادی کالیفرنیا (CCTDI) و میانگین نمرات پیشرفت تحصیلی دانشجویان استفاده گردید. داده­های به دست آمده با استفاده از نرم­افزار آماریSPSS  مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. آزمون همبستگی پیرسون نشان داد: بین مولفه­های آمادگی برای یادگیری خود-رهبر، نگرش تفکر انتقادی و عملکرد تـحصیلی دانشجویان رابطه­ی مثبت و معنی­دار وجود دارد. آزمون t مستقل نشان داد که بین دانشجویان دختر و پسر در نمره­ی کلی یادگیری خود-رهبر و نگرش تفکر انتقادی تفاوت معنی­دار وجود ندارد، همچنین تحلیل واریانس چندگانه (MANOVA) عدم تفاوت­های جنسیتی را در مولفه­های یادگیری خود- رهبر نشان داد. تحلیل رگرسیون چندگانه مشخص کرد که خودپنداره و نگرش تفکر انتقادی به طور مثبت عملکرد تحصیلی را پیش­بینی می­کنند.
    کلید واژگان
    آمادگی برای یادگیری خود-رهبر
    نگرش تفکر انتقادی
    عملکرد تحصیلی

    شماره نشریه
    17
    تاریخ نشر
    2010-04-21
    1389-02-01
    ناشر
    دانشگاه تبریز
    University of Tabriz
    سازمان پدید آورنده
    دانشگاه تبریز

    شاپا
    2322-3340
    URI
    https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4215.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/136883

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب