پیشبینی جهتگیری انگیزش هدف چیرگی: نقش عوامل مربوط به ادراک از ساختار کلاس درس
(ندگان)پدیدآور
بدری گرگری, رحیمحسینی اصل, فریبا
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
پژوهش حاضر با هدف پیشبینی نقش عوامل مربوط به ادراک از ساختار کلاس درس در انگـیزش چیرگـی (تبحر) دانشآموزان راهـنمایی با روش همبستگی انـجام گرفت. آزمودنیهای پژوهش، شامل 300 دانشآموز (150 دانشآموز پسر و150 دانشآموز دختر) بودند که به وسیلهی نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای از نواحی آموزش و پرورش تبریز انتخاب شدند. از پرسشنامههای ساختار اهداف کلاس درس بلک بورن و پرسشنامهی هـدفگرایی تحصیلی بوفارد، وزیو، رومانو، کوئینارد، بوردلیو و فـیلبو برای جمعآوری اطلاعات استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات روشهای آماری تحلیل رگرسیون گام به گام و تحلیل مسیر به کار رفت. نتایج پژوهش نشان داد که تکالیف جالب و برانگیزاننده کلاس درس مهمترین پیشبینیکنندهی انگیزش چیرگی (تبحر) دانشآموزان است. این متغیر 12% درصد از واریانس انگیزش هدف چیرگی (تبحر) را تبیین میکند.
کلید واژگان
انگیزش هدف پیشرفتانگیزش هدف چیرگی
ادراک از ساختار کلاس درس
شماره نشریه
17تاریخ نشر
2010-04-211389-02-01
ناشر
دانشگاه تبریزUniversity of Tabriz



