اثربخشی نوروفیدبک بر حافظه کاری
(ندگان)پدیدآور
قلیزاده, زلیخاباباپور خیرالدین, جلیلرستمی, رضابیرامی, منصورپورشریفی, حمید
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی تأثیرآموزش نوروفیدبک بر حافظهکاری بود، که به صورت نیمهآزمایشی انجام شد، در این پژوهش دو گروه آزمایش و پلاسیبو وجود داشت. بدین منظور از بین دانشجویان یکزبانه (فارسی زبان) دانشگاه تبریز که داوطلب شرکت در پژوهش بودند30 نفر که معیارهای لازم را جهت انتخاب نهایی داشتند، انتخاب شد، و در نهایت به طور تصادفی در 2 گروه آزمایش وپلاسیبو (هرکدام 15 نفر) قرار گرفتند. گروه آزمایشی به مدت 2 ماه تحت20 جلسه آموزش با نوروفیدبک قرار گرفت و گروه پلاسیبو نیز طی20 جلسه جلوی مانیتور مینشستند بدون اینکه آموزش نوروفیدبک دریافت کنند. دانشجویان هر دو گروه (آزمایشی و پلاسیبو) در دو مرحلهی پیش و پس از آموزش با پرسشنامه آزمون فراخنای حروف-ارقام مورد ارزیابی و مقایسه قرار گرفتند. دادهها با استفاده از تحلیل کوواریانس تجزیه و تحلیل شدند. نتایج بیانگر این بود که آموزش نوروفیدبک تأثیر معنی داری بر حافظه کاری دارد.
کلید واژگان
نوروفیدبکبیوفیدبک الکتروانسفالوگرافی
حافظه کاری
شماره نشریه
18تاریخ نشر
2010-07-231389-05-01
ناشر
دانشگاه تبریزUniversity of Tabriz
سازمان پدید آورنده
دانشگاه سنندجدانشگاه تبریز
دانشگاه تهران
دانشگاه تبریز
دانشگاه تبریز



