اثربخشی آموزش حل مسأله در تغییر راهبردهای مقابلهای دانشجویان
(ندگان)پدیدآور
زنوزیان, سعیدهغرایی, بنفشهیکه یزدان دوست, رخساره
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف این مطالعه، بررسی اثربخشی آموزش مهارت حل مسألهی گروهی در تغییر راهـبردهای مـقابلهای دانشجویان بـود. بدین منظور 20 دانشجو بـه وسیلهی روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل (هریک به تعداد 10 نفر) تقسیم شدند. پیش از اجرای آموزش حل مسأله برای دانشجویان گروه آزمایش، هر دو گروه به وسیلهی پرسشنامهی راهبردهای مقابلهای بیلینگز و موس، مورد سنجش قرار گرفتند که از لحاظ نمرات کسب شده در این ابزار، دو گروه با هم تفاوت معنادار نداشتند. سپس گروه آزمایش به مدت 7 جلسه تحت آموزش حل مسأله قرار گـرفت. پس از اجرای آموزش برای گروه آزمایش، مـجدداً از دو گـروه خواسته شـد تا پرسشنامهی فوقالذکـر را تکمیل کنند. سپس تـفاوت میانگین پیشآزمون-پسآزمون دو گروه به کمک روش تحلیل کوواریانس مورد مقایسه و تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتیجهی یافتهها حاکی از آن بود که آموزش حل مسأله باعث تغییر در راهبردهای مقابلهای میشود که در برخی از آنها (حل مسأله، جلب حمایت اجتماعی) تفاوت بین دو گروه آزمایش و گروه کنترل از لحاظ آماری معنادار میباشد. همچنین در سایر راهبردهای مقابلهای (مانند ارزیابی شناختی، مهار هیجانی، مهار جسمانی) هر چند تغییرات بالینی مشاهده شد، ولی از لحاظ آماری معنادار نبود. مبتنی بر یافتهها مـیتوان نتیجه گرفت که آموزش مهارت حل مسأله به طور کلی میتواند به تغییر در راهبردهای مقابلهای منجر گردد که نتایج این پژوهش در راستای پژوهشهای پیشین در این زمینه میباشد.
کلید واژگان
آموزش مهارت حل مسألهراهبردهای مقابلهای
شماره نشریه
20تاریخ نشر
2011-01-211389-11-01
ناشر
دانشگاه تبریزUniversity of Tabriz
سازمان پدید آورنده
دانشگاه علوم پزشکی ایراندانشگاه علوم پزشکی ایران



