تیپهای انگیزش یادگیری دانشجویان دانشگاه تبریز: مقایسهی عملکرد شناختی، عاطفی و اجتماعی دانشجویان
(ندگان)پدیدآور
بدری گرگری, رحیممرادی, صمدحسینپور, حامد
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
این پژوهش نیمرخهای انگیزشی دانشجویان و تفاوت نیمرخ گروههای مختلف را از نظر عملکرد شناختی، عاطفی و اجتماعی مورد مطالعه قرار داد. جامعهی آماری پژوهش دانشجویان دانشگاه تبریز بودند. 370 دانشجو از دانشکدههای مختلف با روش نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای انتخاب شدند. پرسشنامهی انگیزش تحصیلی، پرسشنامه اهداف جامعهپسند، مقیاس نگرش کلاسی و پرسشنامهی راهبردهای یادگیری به منظور جمعآوری اطلاعات استفاده شد. برای تحلیل دادهها از روش تحلیل خوشهای سلسلهمراتبی، تـحلیل واریانس چـندمتغیره (MNOVA) و آزمون تعقیبی استفاده شد. نتایج پژوهش، چهار گروه از دانشجویان: (الف) دارای جهتگیری انگیزش درونی (ب) دارای جهتگیریهای درونی و درونفکنی شده (ج) جهتگیری انگیزشی چندگانه بالا (د) جهتگیری بیانگیزشی را شناسایی کرد. از طرفی نتایج پژوهش نشان داد که دانشجویان خوشه «انگیزش چندگانه» از لحاظ شناختی، عاطفی و اجتماعی نسبت به سه گروه دیگر، عملکرد سازگارانهتری دارند.
کلید واژگان
تحلیل مبتنی بر شخصجهتگیریهای انگیزشی
بازده شناختی ـ عاطفی ـ اجتماعی
تحلیل خوشهای سلسله-مراتبی
انگیزش درونی و انگیزش مهار شده
شماره نشریه
21تاریخ نشر
2011-04-211390-02-01
ناشر
دانشگاه تبریزUniversity of Tabriz
سازمان پدید آورنده
دانشگاه تبریزدانشگاه تبریز
دانشگاه تبریز



