• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
    • دوره 6, شماره 24
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
    • دوره 6, شماره 24
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    بررسی اثربخشی برنامه آموزشی مبتنی بر مدل کفایت اجتماعی فلنر بر بهبود رشد و مهارت‌های اجتماعی دختران کم‌توان ذهنی

    (ندگان)پدیدآور
    میکائیلی منیع, فرزانهعیسی‌زادگان, علینقوی هرزند, ملیحه
    Thumbnail
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    هدف این تحقیق بررسی اثربخشی آموزش مهارت­های اجتماعی براساس مدل کفایت اجتماعی فلنر بر مهارت­ها و رشد اجتماعی دانش­آموزان دختر کم­توان ذهنی 15-10 ساله بود. برای رسیدن به این مهم از روش پژوهش آزمایشی با پیش­آزمون-پس­آزمون و گروه گواه استفاده شد. جامعه آماری پژوهش کلیه دانش­آموزان دختر کم­توان ذهنی 15-10 ساله شهر ارومیه را دربرمی­گرفت که در سال تحصیلی 89-88 در مدارس استثنایی مشغول به تحصیل بودند (91=­N). از این تعداد 40 نفر به عنوان نمونه آماری تعیین و به طور تصادفی در گروه آزمایش (20­n=) و گواه گمارده (20­n=) شدند. هـر دو گروه بر اساس میانگین ضریب هوشی و سن هـمتا گردیدند. بر اساس مؤلفه­های مدل کفایت اجتماعی فلنر برنامه­ای آموزشی طراحی و طی 30 جلسه اجرا گردید. هر دو گـروه با اسـتفاده از آزمون مـهارت­های اجتماعی و مقیاس رشـد اجتماعی واینلند پیش­آزمون و پس­آزمون شدند. جهت تحلیل داده­ها آزمون t گروه­های وابسته و تحلیل کوواریانس بکار رفت. نتایج مربوط به مقایسه پس­آزمون گروه­های آزمایش و گواه نشان دادند آموزش مبتنی بر مدل کفایت اجتماعی فلنر موجب بهبود مهارت­ها و رشد اجتماعی شده است (01/0­P
    کلید واژگان
    کم‌توانی ذهنی
    مدل کفایت اجتماعی فلنر
    رشد اجتماعی
    مهارت‌های اجتماعی

    شماره نشریه
    24
    تاریخ نشر
    2012-01-21
    1390-11-01
    ناشر
    دانشگاه تبریز
    University of Tabriz
    سازمان پدید آورنده
    دانشگاه ارومیه
    دانشگاه ارومیه

    شاپا
    2322-3340
    URI
    https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4145.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/136821

    Related items

    Showing items related by title, author, creator and subject.

    • مضامین اثربخش در حمایت اجتماعی از منظر روان درمانگران : تدوین مدل مبتنی بر رویکرد کیفی به پژوهش 

      سرکشیکیان, سید مهدی؛ شکوری, علی؛ راجی, زهرا (دانشگاه علامه طباطباییAllameh Tabataba’i University, 2022-09-23)
      حمایت اجتماعی یکی از متغیر‌های مورد مطالعه در علوم روانشناسی و اجتماعی است. حمایت اجتماعی با تأثیر‌گذاری بر عرصه‌های مختلف فردی و اجتماعی سلامت روانی و بهروری افراد را ارتقا می‌دهد و فرد را برای مواجه با مشکلات یاری می‌رساند. ...

    • واکاوی ابعاد اجتماعی سوگ دردوره COVID-19: یک مرور نظام مند 

      ولدبیگی, اقبال؛ زاهدی اصل, محمد؛ عادلیان, حمیده (دانشگاه علامه طباطباییAllameh Tabataba’i University, 2023-09-23)
      مرگ حقیقی‌ترین و غیرقابل کنترل‌ترین رویداد زندگی بشر است. شاید یکی از چالش برانگیزترین مواجه انسان، سازگاری با فقدان عزیزانش باشد وضعیت حاکم بر چرخه سوگ و سوگواری در زمان پاندمی‌کرونا باعث نوعی پیچیدگی سوگ افراد شده است. ...

    • تحلیل مسیررابطه بین فعالیت بدنی، انزوای اجتماعی و افسردگی در میان سالمندان در طول بیماری همه گیر کووید-19 

      نیک بخش, بهرام (دانشگاه علامه طباطباییAllameh Tabataba’i University, 2023-06-22)
      پژوهش حاضر از نوع تحقیقات کمی و پیمایشی است، که رابطه بین فعالیت بدنی، انزوای اجتماعی و افسردگی در میان سالمندان در طول بیماری همه گیر کووید- 19 را مورد بررسی قرار داده است. جامعه آماری سالمندان(60 سال و بالاتر)، در شهرستان ...

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب