مقایسه اثر بخشی روشهای آموزشی نقشه مفهومی و سخنرانی بر پیشرفت درس مهارتهای اجتماعی ـ اقتصادی دانشآموزان کمتوان ذهنی
(ندگان)پدیدآور
علیپور, محمدپورمحمدرضای تجریشی, معصومهداورمنش, عباس
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
پژوهش حاضر با هـدف مقایسه و تعیین اثربخشی روشهای آموزشی نقشه مفهومی و سخنرانی بـر پـیشرفت درس مـهارتهای اجتماعـی ـ اقتصادی انـجام شد. بدین مـنظور، 30 نـفر از دانشآموزان کمتوان ذهنی پایه سوم مقطع پیشحرفهای تبریز به تصادف انتخاب شدند و پیشرفت تحصیلی آنها در درس مهارتهای اجتماعی ـ اقتصادی از طریق آزمون معلم ساخته اندازهگیری شد. سپس آزمودنیها به طور مساوی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. گروه آزمایش، مطالب درس را با استفاده از روش نقشه مفهومی به مدت 1 ماه دریافت کردند ولی فراگیران در گروه کنترل همان مطالب درسی را به شیوه سخنرانی فرا گرفتند. در پایان جلسات آموزشی پسآزمون (آزمون معلم ساخته) از هر دو گروه به عمل آمد و همچنین میزان یادسپاری دانشآموزان از طریق آزمونهای معلم ساخته (آزمونهای پیشرفت تحصیلی و عملکردی) 1 ماه پس از آموزش ارزیابی شد. نتایج با استفاده از تحلیل کواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها نشان داد که تأثیر آموزش مبتنی بر نقشه مفهومی در مقایسه با روش سخنرانی بر نمرههای پیشرفت تحصیلی و یادسیاری دانش آموزان کم توان ذهنی معنادار (01/0 P
کلید واژگان
نقشه مفهومییادگیری معنیدار
پیشرفت تحصیلی و یادسپاری
کمتوانی ذهنی
شماره نشریه
24تاریخ نشر
2012-01-211390-11-01
ناشر
دانشگاه تبریزUniversity of Tabriz
سازمان پدید آورنده
دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی اوین.دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی



