مدلیابی معادلات ساختاری یادگیری وابسته به شغل با تقاضای شغلی برای یادگیری:بررسی نقش واسطهای نیاز به پیشرفت
(ندگان)پدیدآور
مشفقی, نزهت الزماننادی, محمدعلینوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
این مطالعه پژوهشی برای بررسی نقش واسطهای نیاز به پیشرفت در رابطه بین تقاضای شغلی برای یادگیری و یادگیری وابسته به شغل بود. در این مطالعه علّی همبستگی از مدل رگرسیون چندگانه و مدل معادلات ساختاری برای تحلیل دادهها استفاده شد. جامعه آماری این پژوهش را همه مدیران و رؤسای ادارات تربیتبدنی استانهای اصفهان، فارس و یزد تشکیل دادند. نمونه این مطالعه 248 مدیر بود که به روش تصادفی منظم و با استفاده از فرمول حجم نمونه کوهن و همکاران (2000) انتخاب شدند. ابزار اصلی گردآوری اطلاعات این پژوهش براساس پرسشنامه لون و کاسیمیر (2008) است که شامل سه مقیاس تقاضای شغلی برای یادگیری، یادگیری وابسته به شغل و نیاز به پیشرفت است. یافتهها نشاندهنده رابطه معنادار تقاضای شغلی برای یادگیری با یادگیری وابسته به شغل است. همچنین رابطه این دو متغیر با نیاز به پیشرفت مثبت ومعنادار بوده است. نقش واسطهای نیاز به پیشرفت در رابطه با یادگیری وابسته به شغل و تقاضای شغلی برای یادگیری نیز در این پژوهش تأیید شد. یافتههای رگرسیون سلسله مراتبی نشان داد که تقاضای شغلی برای یادگیری در حضور نیاز به پیشرفت 16 درصد واریانس یادگیری وابسته به شغل را تبیین میکند. در پایان مدلیابی معادلات ساختاری انجام شد ومدل مذکور برازش شد.
کلید واژگان
تقاضای شغلی برای یادگیرییادگیری وابسته به شغل
نیاز به پیشرفت
مدلسازی معادله ساختاری
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2013-04-211392-02-01
ناشر
دانشگاه الزهراء(س)Alzahra University
شاپا
2538-29422538-2950




