• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مطالعات روانشناختی
    • دوره 4, شماره 3
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مطالعات روانشناختی
    • دوره 4, شماره 3
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    تاثیر آموزش برنامه ترکیبی درمان شناختی رفتاری با رویکرد مثبت گرایی بر پیشگیری از خشونت نوجوانان شهر تهران

    (ندگان)پدیدآور
    حاجتی, فرشته الساداتاکبرزاده, نسریناکبرزاده, نسرینخسروی, زهره
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    550.7کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر آموزش برنامه ترکیبی درمان شناختی رفتاری با رویکرد مثبت گرایی بر کاهش و پیشگیری از خشونت نوجوانان شهر تهران است. فرضیه های اصلی پژوهش حاضر عبارت هستند از: .1 آموزش برنامه ترکیبی درمان شناختی رفتاری با رویکرد مثبت گرایی در کاهش میزان پرخاشگری نوجوانان تاثیر دارد. .2 آموزش برنامه ترکیبی درمان شناختی رفتاری با رویکرد مثبت گرایی در افزایش مهارت کنترل خشم نوجوانان تاثیر دارد. به همین منظور در این پژوهش پرسشنامه سنجش پرخاشگری نوجوانان ساخته شد و بر نمونه 200 نفری از نوجوان (دختر و پسر) 14-13 ساله اجرا شد. همچنین پرسشنامه کنترل خشم از برنامه پیشگیری از خشونت PACT در این گروه اجرا شد. 48 نفر از دانش آموزان (24 دختر و 24 پسر) به عنوان نمونه انتخاب شدند، که بالاترین نمره ها را در پرسشنامه سنجش پرخاشگری و کمترین نمره ها را در پرسشنامه کنترل خشم به دست آورده بودند و به صورت تصادفی به دو گروه آزمایشی و کنترل تقسیم شدند، که هر گروه 12 نوجوان را شامل می شد. به گروه آزمایشی برنامه ترکیبی درمان شناختی رفتاری با رویکرد مثبت گرایی در 12 جلسه آموزش داده شد. سپس، پرسشنامه های سنجش پرخاشگری و کنترل خشم مجددا در دو گروه آزمایشی و کنترل به عنوان پس آزمون اجرا شد. فرضیه ها با آزمون تحلیل واریانس بررسی و تایید شدند. بنابراین، نتایج نشان داد که آموزش برنامه ترکیبی درمان شناختی رفتاری با رویکرد مثبت گرایی بر کاهش میزان پرخاشگری نوجوانان و افزایش مهارت کنترل خشم موثر بوده است. در ضمن میزان پرخاشگری پسران بالاتر از دختران و تفاوت معنی دار بود.
    کلید واژگان
    آموزش
    درمان شناختی رفتاری
    رویکرد مثبت گرایی
    پیشگیری از خشونت
    نوجوانان

    شماره نشریه
    3
    تاریخ نشر
    2008-09-22
    1387-07-01
    ناشر
    دانشگاه الزهراء(س)
    Alzahra University

    شاپا
    2538-2942
    2538-2950
    URI
    https://dx.doi.org/10.22051/psy.2008.1632
    https://psychstudies.alzahra.ac.ir/article_1632.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/136524

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب