رابطه باورهای غیرمنطقی با کمالگرایی مثبت و منفی در دانشآموزان شهرستان نوشهر
(ندگان)پدیدآور
علیزاده صحرایی, ام هانیبشارت, محمدعلیخسروی, زهرهبشارت, محمدعلینوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
باورهای غیرمنطقی میانجیگرحالات هیجانی هستند و میتوانند به عنوان علت اصلی پریشانی هیجانی تجربه شوند.این باورها همچنین به عنوان عامل علّی در شکلگیری کمالگرایی مطرح شدهاند. بنابراین، هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی رابطه باورهای غیرمنطقی با کمالگرایی مثبت و منفی در دانشآموزان بود.280 دانش آموز دختر دبیرستانی از پایه دوم و سوم به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند. از آزمودنیها خواسته شد به پرسشنامه باورهای غیرمنطقی جونز و مقیاس کمالگرایی مثبت و منفی پاسخ دهند. روش پژوهش از نوع توصیفی و همبستگی بود.
نتایج نشان داد بین نمره کل باورهای غیرمنطقی و تمام خرده مقیاسهای آن با کمالگرایی منفی، رابطه مثبت معنادار وجود دارد به جز خرده مقیاس کمالگرایی که برخلاف انتظار، رابطه منفی معنی دار با کمالگرایی منفی داشت. درباره کمالگرایی مثبت بین نمره کل باورهای غیرمنطقی با کمالگرایی مثبت، رابطه منفی معنادار وجود داشت. همچنین بین کمالگرایی مثبت با خرده مقیاسهای باورهای غیرمنطقی شامل نیاز به تأییددیگران، واکنش به ناکامی، بیمسئولیتی عاطفی و اجتناب از مشکلات، رابطه منفی معنادار وجود داشت. بین تمایل به سرزنش و کمالگرایی مثبت نیز، رابطه مثبت معنادار به دست آمد. بین سایر خرده مقیاسها با کمال گرایی مثبت رابطه معنادار حاصل نشد.
تحلیل رگرسیون گام به گام، که به تفکیک برای کمال گرایی منفی و مثبت، انجام شده بود، نتایج آن نشان داد بهترین متغیر پیشبینیکننده کمالگرایی منفی به ترتیب نگرانی زیاد توأم با اضطراب، انتظار بالا از خود، بی مسئولیتی عاطفی، درماندگی نسبت به تغییر و اجتناب از مشکلات و بهترین متغیر پیشبینی کننده کمالگرایی مثبت به ترتیب، بی مسئولیتی عاطفی، تمایل به سرزنش و واکنش به ناکامی است.
نتایج این پژوهش ضمن دارا بودن تلویحات ضمنی مهم در خصوص تفاوت کمالگرایی مثبت و منفی در نوع باورها، میتوان از آن در درمان بالینی کمالگرایی استفاده کرد.
کلید واژگان
باورهای غیرمنطقیکمالگرایی مثبت
کمال گرایی منفی
دانشآموزان
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2010-03-211389-01-01
ناشر
دانشگاه الزهراء(س)Alzahra University
شاپا
2538-29422538-2950




