اثربخشی بازتوانی شناختی بر کارآمدی خواندن دانشآموزان نارساخوان
(ندگان)پدیدآور
صفری, نداباعزت, فرشتهغفاری, مجیدنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف از پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی بازتوانیشناختی بر کارآمدی خواندن دانشآموزان نارساخوان بود. طرح این مطالعه نیمه آزمایشی از نوع پیشآزمون-پسآزمون-پیگیری با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل تمام دانشآموزان پسر پایه سوم ابتدایی شهر کرمانشاه در سال تحصیلی 96-1395 بود. تعداد 30 دانشآموز نارساخوان به صورت هدفمند انتخاب و در گروه آزمایش و کنترل به صورت تصادفی جایگزین شدند. جهت جمعآوری دادهها از آزمون تشخیصی هوش وکسلر کودکان و آزمون اختلال خواندن استفاده شد. گروه آزمایش در 12 جلسه 45 دقیقهای ، بازتوانیشناختی را دریافت کردند. دادهها با استفاده از تحلیل واریانس آمیخته مورد بررسی قرار گرفت. یافتههای پژوهش نشان داد بازتوانی شناختی، بر دقت و درک خواندن دانشآموزان نارساخوان اثربخش است ولی این شیوه مداخله بر افزایش سرعت خواندن اثربخش نبوده است. بر اساس نتایج این مطالعه، افراد نارساخوان در کارکردهای شناختی ضعیف هستند و استفاده از بازتوانی شناختی میتواند موجب بهبود فعالیت این کارکردهای ضعیف شود و در نهایت موجب خواندن کارآمد این دانشآموزان شود.
کلید واژگان
بازتوانی شناختینارساخوانی
کارآمدی خواندن
دانشآموز
اختلالات روانشناختی
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2019-10-231398-08-01
ناشر
دانشگاه الزهراء(س)Alzahra University
سازمان پدید آورنده
گروه روانشناسی، دانشگاه مازندران، بابلسر، مازندران، ایرانگروه روانشناسی، دانشگاه مازندران، بابلسر، مازندران، ایران
گروه روانشناسی، دانشگاه مازندران، بابلسر، مازندران، ایران
شاپا
2538-29422538-2950




