• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مطالعات روانشناختی
    • دوره 15, شماره 3
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مطالعات روانشناختی
    • دوره 15, شماره 3
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    اثربخشی بازتوانی‌ شناختی بر کارآمدی خواندن دانش‌آموزان نارساخوان

    (ندگان)پدیدآور
    صفری, نداباعزت, فرشتهغفاری, مجید
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    1.262 مگابایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    هدف از پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی بازتوانی‌شناختی بر کارآمدی خواندن دانش‌آموزان نارساخوان بود. طرح این مطالعه نیمه آزمایشی از نوع پیش‌آزمون-پس‌آزمون-پی‌گیری با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل تمام دانش‌آموزان پسر پایه سوم ابتدایی شهر کرمانشاه در سال تحصیلی 96-1395 بود. تعداد 30 دانش‌آموز نارساخوان به صورت هدفمند انتخاب و در گروه آزمایش و کنترل به صورت تصادفی جایگزین شدند. جهت جمع‌آوری داده‎ها از آزمون‌ تشخیصی هوش وکسلر کودکان و آزمون اختلال خواندن استفاده شد. گروه‌‌ آزمایش در 12 جلسه 45 دقیقه‌ای ، بازتوانی‌شناختی را دریافت کردند. داده‌ها با استفاده از تحلیل واریانس آمیخته مورد بررسی قرار گرفت. یافته‌های پژوهش نشان داد بازتوانی شناختی، بر دقت و درک خواندن دانش‌آموزان نارساخوان اثربخش است ولی این شیوه مداخله بر افزایش سرعت خواندن اثربخش نبوده است. بر اساس نتایج این مطالعه، افراد نارساخوان در کارکردهای شناختی ضعیف هستند و استفاده از بازتوانی شناختی می‌تواند موجب بهبود فعالیت این کارکردهای ضعیف شود و در نهایت موجب خواندن کارآمد این دانش‌آموزان شود.
    کلید واژگان
    بازتوانی شناختی
    نارساخوانی
    کارآمدی خواندن
    دانش‌آموز
    اختلالات روانشناختی

    شماره نشریه
    3
    تاریخ نشر
    2019-10-23
    1398-08-01
    ناشر
    دانشگاه الزهراء(س)
    Alzahra University
    سازمان پدید آورنده
    گروه روانشناسی، دانشگاه مازندران، بابلسر، مازندران، ایران
    گروه روانشناسی، دانشگاه مازندران، بابلسر، مازندران، ایران
    گروه روانشناسی، دانشگاه مازندران، بابلسر، مازندران، ایران

    شاپا
    2538-2942
    2538-2950
    URI
    https://dx.doi.org/10.22051/psy.2019.25401.1886
    https://psychstudies.alzahra.ac.ir/article_4344.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/136439

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب