• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مطالعات روانشناختی
    • دوره 15, شماره 3
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مطالعات روانشناختی
    • دوره 15, شماره 3
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    اثربخشی گروه درمانی شناختی- تحلیلی بر اجتناب تجربه‌ای و نشخوار فکری دانشجویان با اختلال افسردگی اساسی

    (ندگان)پدیدآور
    قنبری هاشم آبادی, بهرام علیچاقوساز, مرضیهقاسمی نیایی, فاطمهاکبری کلور, سیده مریمموسوی, سیدجمالجدیدی, سما
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    1.194 مگابایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی گروه درمانی شناختی تحلیلی بر اجتناب تجربه‌ای و نشخوار فکری انجام شد. روش پژوهش شبه آزمایشی همراه با طرح پیش آزمون – پس آزمون و گروه کنترل بود. تعداد 30 نفر از دانشجویان دانشگاه شهید باهنر کرمان پس ازتشخیص اختلال افسردگی اساسی وسپس مصـاحبۀ بالینی، به عنوان نمونه پژوهش انتخاب و به‌صورت تصادفی در دو گروه آزمایش 15 نفر و کنترل 15 نفر گمارده شدند. گروه آزمایش به مدت 8 جلسه 90 دقیقه‌ای (هفته‌ای دوبار) برنامه درمانی شناختی تحلیلی را دریافت کردند؛ گروه کنترل در لیست انتظار قرارگرفت. به‌منظور جمع‌آوری اطلاعات ازپرسشنامه‌های افسردگی بک 11، پذیرش وعمل11 (عامل اجتناب تجربه‌ای) ونشخوار فکری استفاده شد. داده‌ها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیره، تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد با کنترل اثر پیش آزمون، بین میانگین نمرات پس آزمون گروه‌های آزمایش و گروه کنترل در متغیرهای باورهای اجتناب تجربه‌ای و نشخوار فکری، تفاوت معناداری وجود دارد. ازآنجا که کسب نمره بیشتر در متغیر اجتناب تجربه‌ای نشـان از کاهش دارد، میانگین این نمرات در گروه مداخله در مرحله پس آزمون نسبت به گروه کنترل بـه میزان معنی‌داری پایین‌تر بود. درنتیجه می‌توان گفت، به کارگیری فنون درمان شناختی تحلیلی برکاهش اجتناب تجربه‌ای و نشخوار فکری دانشجویان با اختلال افسردگی اساسی تأثیر دارد.
    کلید واژگان
    اجتناب تجربه‌ای
    افسردگی اساسی
    شناختی تحلیلی
    نشخوار فکری

    شماره نشریه
    3
    تاریخ نشر
    2019-10-23
    1398-08-01
    ناشر
    دانشگاه الزهراء(س)
    Alzahra University
    سازمان پدید آورنده
    استاد، دانشگاه فردوسی مشهد - دانشکده علو تربیتی و روانشناسی
    کارشناس ارشد مشاوره و راهنمایی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد واحد قاینات، خراسان جنوبی، ایران.
    کارشناس ارشد مشاوره خانواده، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.
    کارشناس ارشد مشاوره خانواده، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
    کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، گروه روانشناسی، واحد زنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، زنجان، ایران.
    دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج، کرج، ایران.

    شاپا
    2538-2942
    2538-2950
    URI
    https://dx.doi.org/10.22051/psy.2019.25261.1876
    https://psychstudies.alzahra.ac.ir/article_4359.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/136438

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب