• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مطالعات روانشناختی
    • دوره 12, شماره 2
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مطالعات روانشناختی
    • دوره 12, شماره 2
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    عملکرد قربانیان تجاوز جنسی مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه در حافظه روزمره

    (ندگان)پدیدآور
    ساروخانی, سحرمرادی, علیرضا
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    367.9کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    تجاوز به عنوان یک رویداد استرس‌زا دارای عواقب بلندمدت، همچون اختلالات شناختی می‌باشد. پژوهش حاضر به بررسی عملکرد قربانیان این رویداد در حافظه روزمره پرداخته است. در یک مطالعه علی- مقایسه‌ای به شیوه نمونه‌گیری در دسترس 17 نفر از زنان و دخترانی که حداقل یکبار مورد آسیب حمله جنسی قرار گرفته و مبتلا به PTSD بودند و 17 نفر از زنان و دخترانی که در معرض این آسیب نبودند انتخاب شدند. نمونه‌ها در سه متغیر سن، تحصیلات و طبقه اقتصادی-اجتماعی همتا شدند. آزمودنی‌ها پس از تکمیل مقیاس خودسنجی تاثیر رویداد IES-R)) و پرسشنامه اضطراب، استرس و افسردگی (DASS21، لاویبوند و لاویبوند، 1995) مورد مصاحبه ساختار یافته PTSD قرار گرفتند و سپس آزمون حافظه رفتاری ریورمید (RBMT-3) از آنها گرفته شد. میانگین نمرات حافظه دو گروه بر اساس تحلیل واریانس یک راهه آنوا مقایسه شد. یافته‌ها نشان داد که عملکرد کلی حافظه روزمره، حافظه کلامی و حافظه آینده‌نگر گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل عملکرد پایین‌تری دارد نتایج نشان می‌دهد که حادثه‌ی حمله‌ی جنسی و ابتلاء به PTSD موجب تخریب حافظه‌ی روزمره، حافظه کلامی و حافظه آینده‌نگر قربانیان تجاوز جنسی شده است. بر اساس نتایج، به محققان پیشنهاد می‌شود علاوه بر پژوهش در خصوص حافظه روزمره به انواع دیگر حافظه در این افراد توجه نمایند.
    کلید واژگان
    حافظه روزمره
    اختلال استرس پس از سانحه
    تجاوز جنسی
    اختلالات روانشناختی

    شماره نشریه
    2
    تاریخ نشر
    2016-08-22
    1395-06-01
    ناشر
    دانشگاه الزهراء(س)
    Alzahra University
    سازمان پدید آورنده
    کارشناسی ارشد دانشگاه خوارزمی
    استاد دانشگاه خوارزمی

    شاپا
    2538-2942
    2538-2950
    URI
    https://dx.doi.org/10.22051/psy.2016.2386
    https://psychstudies.alzahra.ac.ir/article_2386.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/136318

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب