نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorحسامی, سحرfa_IR
dc.contributor.authorشهنی ییلاق, منیجهfa_IR
dc.contributor.authorمروتی, ذکرالهfa_IR
dc.contributor.authorعالی پور بیرگانی, سیروسfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-08T22:36:39Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-29T22:36:39Z
dc.date.available1399-07-08T22:36:39Zfa_IR
dc.date.available2020-09-29T22:36:39Z
dc.date.issued2016-08-22en_US
dc.date.issued1395-06-01fa_IR
dc.date.submitted2015-12-03en_US
dc.date.submitted1394-09-12fa_IR
dc.identifier.citationحسامی, سحر, شهنی ییلاق, منیجه, مروتی, ذکراله, عالی پور بیرگانی, سیروس. (1395). مقایسه‌ی دانش آموزان آزار پذیر، آزار رسان و عادی از لحاظ افسردگی، اضطراب، خشم و عملکرد تحصیلی در دانش آموزان سال اول دبیرستان. مطالعات روانشناختی, 12(2), 85-106. doi: 10.22051/psy.2016.2385fa_IR
dc.identifier.issn2538-2942
dc.identifier.issn2538-2950
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22051/psy.2016.2385
dc.identifier.urihttps://psychstudies.alzahra.ac.ir/article_2385.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/136316
dc.description.abstractهدف این پژوهش مقایسه‌ دانش آموزان آزار پذیر، آزار رسان و عادی از لحاظ افسردگی، اضطراب، خشم و عملکرد تحصیلی بود. جامعه‌ پژوهش همه دانش‌آموزان پسر سال اول دبیرستان شهر اهواز بود، که به روش تصادفی خوشه‌ای چند مرحله ای از دو منطقه انتخابی سه مدرسه انتخاب و از بین دانش آموزانی که بالاترین نمرات را در پرسشنامه آزاررسانی کسب کردند، نمونه‌ای‌ شامل 138 نفر :34 نفر گروه آزار رسان، 35 نفر گروه آزارپذیر و 69 نفر به همان تعداد بعنوان گروه عادی همتاسازی و انتخاب شدند. برای جمع آوری داده‌ها پرسشنامه تجدید نظر شده‌ی آزار رسانی-آزار پذیری الویس، سیاهه افسردگی کودکان(CDI) ، مقیاس اضطراب چند بعدی کودکان (MASC)، خرده مقیاس خشم از پرسشنامه پرخاشگری (AGQ) و برای سنجش عملکرد تحصیلی معدل ترم قبل، استفاده شد. برای تحلیل داده‌ها از تحلیل واریانس چند راهه (MANOVA) استفاده شد. نتایج نشان داد، بین سه گروه از لحاظ افسردگی، اضطراب، خشم و عملکرد تحصیلی تفاوت معنی‌داری وجود دارد. افسردگی در دانش آموزان آزار پذیر نسبت به دو گروه دیگر و آزار رسان از گروه عادی بالاتر بود. همچنین، بین اضطراب در دو گروه تفاوتی مشاهده نشد، اما اضطراب در هر دو گروه، نسبت به دانش آموزان عادی، بیشتر بود. علاوه براین، خشم در دانش آموزان آزار رسان و آزار پذیر، نسبت به دو گروه دیگر و گروه عادی بالاتر بود. عملکرد تحصیلی در دانش آموزان عادی بالاتر و در گروه آزار رسان پایین تر بود. با در نظر گرفتن نتایج پژوهش، توجه مضاعف به کاهش رفتار قلدری در دانش آموزان پسر پیشنهاد می‌گردد.fa_IR
dc.format.extent405
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه الزهراء(س)fa_IR
dc.publisherAlzahra Universityen_US
dc.relation.ispartofمطالعات روانشناختیfa_IR
dc.relation.ispartofJournal of Psychological Studiesen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22051/psy.2016.2385
dc.subjectواژه‌های کلیدی: آزار رسانیfa_IR
dc.subjectافسردگیfa_IR
dc.subjectاضطرابfa_IR
dc.subjectخشمfa_IR
dc.subjectعملکرد تحصیلیfa_IR
dc.subjectاختلالات روانشناختیfa_IR
dc.titleمقایسه‌ی دانش آموزان آزار پذیر، آزار رسان و عادی از لحاظ افسردگی، اضطراب، خشم و عملکرد تحصیلی در دانش آموزان سال اول دبیرستانfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentکارشناس ارشد راون‌شناسی تربیتی دانشگاه شهید چمران اهوازfa_IR
dc.contributor.departmentاستاد گروه روان‌شناسی تربیتی دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه شهید چمران اهوازfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار گروه روان‌شناسی، دانشگاه زنجانfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار گروه روان‌شناسی تربیتی دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه شهید چمران اهوازfa_IR
dc.citation.volume12
dc.citation.issue2
dc.citation.spage85
dc.citation.epage106


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد