| dc.contributor.author | حسامی, سحر | fa_IR |
| dc.contributor.author | شهنی ییلاق, منیجه | fa_IR |
| dc.contributor.author | مروتی, ذکراله | fa_IR |
| dc.contributor.author | عالی پور بیرگانی, سیروس | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-07-08T22:36:39Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-09-29T22:36:39Z | |
| dc.date.available | 1399-07-08T22:36:39Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-09-29T22:36:39Z | |
| dc.date.issued | 2016-08-22 | en_US |
| dc.date.issued | 1395-06-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2015-12-03 | en_US |
| dc.date.submitted | 1394-09-12 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | حسامی, سحر, شهنی ییلاق, منیجه, مروتی, ذکراله, عالی پور بیرگانی, سیروس. (1395). مقایسهی دانش آموزان آزار پذیر، آزار رسان و عادی از لحاظ افسردگی، اضطراب، خشم و عملکرد تحصیلی در دانش آموزان سال اول دبیرستان. مطالعات روانشناختی, 12(2), 85-106. doi: 10.22051/psy.2016.2385 | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2538-2942 | |
| dc.identifier.issn | 2538-2950 | |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.22051/psy.2016.2385 | |
| dc.identifier.uri | https://psychstudies.alzahra.ac.ir/article_2385.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/136316 | |
| dc.description.abstract | هدف این پژوهش مقایسه دانش آموزان آزار پذیر، آزار رسان و عادی از لحاظ افسردگی، اضطراب، خشم و عملکرد تحصیلی بود. جامعه پژوهش همه دانشآموزان پسر سال اول دبیرستان شهر اهواز بود، که به روش تصادفی خوشهای چند مرحله ای از دو منطقه انتخابی سه مدرسه انتخاب و از بین دانش آموزانی که بالاترین نمرات را در پرسشنامه آزاررسانی کسب کردند، نمونهای شامل 138 نفر :34 نفر گروه آزار رسان، 35 نفر گروه آزارپذیر و 69 نفر به همان تعداد بعنوان گروه عادی همتاسازی و انتخاب شدند. برای جمع آوری دادهها پرسشنامه تجدید نظر شدهی آزار رسانی-آزار پذیری الویس، سیاهه افسردگی کودکان(CDI) ، مقیاس اضطراب چند بعدی کودکان (MASC)، خرده مقیاس خشم از پرسشنامه پرخاشگری (AGQ) و برای سنجش عملکرد تحصیلی معدل ترم قبل، استفاده شد. برای تحلیل دادهها از تحلیل واریانس چند راهه (MANOVA) استفاده شد. نتایج نشان داد، بین سه گروه از لحاظ افسردگی، اضطراب، خشم و عملکرد تحصیلی تفاوت معنیداری وجود دارد. افسردگی در دانش آموزان آزار پذیر نسبت به دو گروه دیگر و آزار رسان از گروه عادی بالاتر بود. همچنین، بین اضطراب در دو گروه تفاوتی مشاهده نشد، اما اضطراب در هر دو گروه، نسبت به دانش آموزان عادی، بیشتر بود. علاوه براین، خشم در دانش آموزان آزار رسان و آزار پذیر، نسبت به دو گروه دیگر و گروه عادی بالاتر بود. عملکرد تحصیلی در دانش آموزان عادی بالاتر و در گروه آزار رسان پایین تر بود. با در نظر گرفتن نتایج پژوهش، توجه مضاعف به کاهش رفتار قلدری در دانش آموزان پسر پیشنهاد میگردد. | fa_IR |
| dc.format.extent | 405 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه الزهراء(س) | fa_IR |
| dc.publisher | Alzahra University | en_US |
| dc.relation.ispartof | مطالعات روانشناختی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Journal of Psychological Studies | en_US |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.22051/psy.2016.2385 | |
| dc.subject | واژههای کلیدی: آزار رسانی | fa_IR |
| dc.subject | افسردگی | fa_IR |
| dc.subject | اضطراب | fa_IR |
| dc.subject | خشم | fa_IR |
| dc.subject | عملکرد تحصیلی | fa_IR |
| dc.subject | اختلالات روانشناختی | fa_IR |
| dc.title | مقایسهی دانش آموزان آزار پذیر، آزار رسان و عادی از لحاظ افسردگی، اضطراب، خشم و عملکرد تحصیلی در دانش آموزان سال اول دبیرستان | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | کارشناس ارشد راونشناسی تربیتی دانشگاه شهید چمران اهواز | fa_IR |
| dc.contributor.department | استاد گروه روانشناسی تربیتی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز | fa_IR |
| dc.contributor.department | استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه زنجان | fa_IR |
| dc.contributor.department | استادیار گروه روانشناسی تربیتی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز | fa_IR |
| dc.citation.volume | 12 | |
| dc.citation.issue | 2 | |
| dc.citation.spage | 85 | |
| dc.citation.epage | 106 | |