اثربخشی آموزش روانشناختی بر هیجان ابرازشده و کاهش شدت اختلال در مبتلایان به وسواس فکری-عملی
(ندگان)پدیدآور
افتخارزاده, راضیهحسینیان, سیمینشمس, جمالیزدی, سیده منورنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
چکیده: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش روانشناختی بر هیجان ابرازشده و کاهش شدت اختلال در مبتلایان به وسواس فکری– عملی انجام شد. مطالعه حاضر از طرحهای نیمه آزمایشی با مدل پیشآزمون-پسآزمون همراه با گروه کنترل است. جامعه آماری، شامل کلیه مراجعهکنندگان به بخش روانپزشکی بیمارستان امامحسین(ع) تهران میباشد. گروه نمونه، شامل 27 نفر از مبتلایان به اختلال وسواس فکری-عملی بودند که به روش نمونهگیری در دسترس از بیمارستان امام حسین(ع) تهران انتخاب و به روش غیرتصادفی در دو گروه آزمایش (12=n) و کنترل (15=n) قرار گرفتند. آزمودنیها مقیاس وسواس-اجبار ییلبراون (Y-BOCS) و مقیاس سطح هیجان ابرازشده (LEE) را تکمیل نمودند. سپس مداخله آموزش روانشناختی با توجه به برنامه آموزشی MFBT در مورد گروه آزمایش اجرا شد. این مداخله شامل 8 جلسه 2 ساعته، آموزش روانشناختی به مراقبین مبتلایان به وسواس بوده است. به منظور تحلیل داده ها از آزمون تحلیل کوواریانس (ANCOVA) استفاده شد. نتایج بدست آمده نشان داد آموزش روانشناختی در کاهش هیجان ابرازشده و مولفههای آن شامل: مزاحمت/مداخلهگری، پاسخهیجانی، نگرش منفی نسبت به بیماری، تحمل/انتظار و کاهش شدت اختلال در مبتلایان به وسواس فکری-عملی موثر است. با توجه به یافتههای پژوهش میتوان آموزش روانشناختی را به عنوان مداخلهی موثر در درمان پیشنهاد کرد.
کلید واژگان
آموزش روانشناختیهیجان ابرازشده
اختلال وسواس فکری-عملی
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2016-08-221395-06-01
ناشر
دانشگاه الزهراء(س)Alzahra University
سازمان پدید آورنده
کارشناس ارشد مشاوره، دانشگاه الزهراء، مرکز تحقیقات علوم رفتاری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایراناستاد گروه مشاوره و راهنمایی، دانشگاه الزهراء
دانشجوی دکتری اعتیاد مرکز تحقیقات بقیهالله، دانشیار روانپزشکی مرکز تحقیقات علوم رفتاری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
استاد گروه روانشناسی، دانشگاه الزهراء
شاپا
2538-29422538-2950




