• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مطالعات روانشناختی
    • دوره 11, شماره 4
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مطالعات روانشناختی
    • دوره 11, شماره 4
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    تاثیر آموزش خودگویی انگیزشی و مهارت‌های تصویرسازی ذهنی در ارتقاء عملکرد ورزشی بازیکنان فوتبال

    (ندگان)پدیدآور
    واعظ موسوی, سیدمحمدکاظمفتح آبادی, جلیلپاکدامن, شهلاجعفری, اصغر
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    346.7کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    پژوهش حاضر به منظور تعیین اثربخشی آموزش خودگویی انگیزشی و مهارت‌های روانی تصویرسازی ‌ذهنی در ارتقاء عملکرد ورزشی بازیکنان فوتبال انجام شد. 60 بازیکن پسر(20-28سال) به روش نمونه‌گیری در دسترس از بین تیم‌های نیمه‌حرفه‌ای فوتبال استان تهران انتخاب و به طور تصادفی در گروه‌های آزمایش و کنترل(30N1=N2=) جایگزین شدند. روش پژوهش نیمه آزمایشی بود. ابتدا عملکرد ورزشی، مهارت‌های‌ تصویرسازی و خودگویی بازیکنان به ترتیب با استفاده ابزارهای فهرست وارسی رفتار ، مهارت‌های روانی و مهارت خودگویی اندازه‌گیری شدند، سپس مهارت‌های تصویرسازی و خودگویی در 14جلسه گروهی به گروه آزمایش آموزش داده شد و گروه کنترل فقط مهارت‌های فنی را تحت نظر مربی تمرین کردند. بعد از مداخلات، عملکرد ورزشی آزمودنی‌ها دوباره اندازه‌گیری شد. دو هفته بعد، به‌منظور تعیین ماندگاری مداخلات، عملکرد آزمودنی‌ها در مرحلۀ پیگیری اندازه‌گیری و داده‌ها با استفاده از تحلیل کوواریانس و t استودنت تحلیل شدند. نتایج نشان داد که آموزش خودگویی انگیزشی و مهارت‌های تصویرسازی ذهنی می‌توانند عملکرد‌های «پاس‌دادن، حفظ و کنترل توپ و گرفتن توپ از حریف» را به‌طور معناداری افزایش دهند. همچنین نتایج نشان داد که اثر مداخلات در مرحلۀ پیگیری ماندگار بوده است. نتایج شواهدی را پیشنهاد می‌کند که برنامۀ آماده‌سازی روانی مبتنی بر خودگویی انگیزشی و مهارت‌های تصویرسازی روش مناسبی برای ارتقاء سطح عملکرد بازیکنان فوتبال است. لذا به منظور بهبود سطح آمادگی‌روانی و عملکرد فرآیندی بازیکنان فوتبال، لازم است زمینۀ به‌کارگیری برنامۀ آماده‌سازی روانی بازیکنان فراهم شود.
    کلید واژگان
    آمادگی‌روانی
    تصویرسازی‌ذهنی
    خودگویی انگیزشی
    عملکرد ورزشی
    مهارت‌های‌روانی
    مداخلات روان درمانی

    شماره نشریه
    4
    تاریخ نشر
    2016-02-20
    1394-12-01
    ناشر
    دانشگاه الزهراء(س)
    Alzahra University
    سازمان پدید آورنده
    دانشگاه اما حسین(ع)
    دانشگاه شهید بهشتی
    دانشگاه شهید بهشتی
    دانشگاه شهید بهشتی

    شاپا
    2538-2942
    2538-2950
    URI
    https://dx.doi.org/10.22051/psy.2016.2184
    https://psychstudies.alzahra.ac.ir/article_2184.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/136301

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب