بررسی تأثیر آموزش مهارتهای اجتماعی-ارتباطی بر رضایت شغلی کارکنان سایپا یدک
(ندگان)پدیدآور
زندی پور, طیبهعزیزی, الههنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
هدف این پژوهش بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای اجتماعی ـ ارتباطی بر رضایت شغلی کارکنان سایپا یدک بود. مهارتهای ارتباط مؤثر، ابراز وجود و حلمسأله یا تعارض آموزش داده شد. روش پژوهش شبه آزمایشی با طرح پیشآزمون ـ پسآزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری ١٢٠٠ نفر از کارکنان سایپا یدک بودند. روش نمونهگیری هدفمند بود؛ ابتدا با استفاده از نتایج پرسشنامه رضایت شغلی JDI ،که شرکت هر ٦ ماه برای سنجش رضایت شغلی کارکنان توزیع میکند، تعمیرگاه شماره ٤ به لحاظ پایین بودن نمرههای مؤلّفههای همکاران و سرپرستی بهعنوان واحد نمونهگیری انتخاب شد. سپس برای سنجش رضایت شغلی این واحد، از پرسشنامه رضایت شغلی اسپکتور استفاده شد و٢٤ نفر بهعنوان نمونه انتخاب و بهشیوه تصادفی در دو گروه کنترل و آزمایش جایگزین شدند. برای گروه آزمایش برنامه آموزشی مهارتها طی ٨ جلسه یک ساعت و نیمه اجرا شد. ابزار سنجش پژوهش پرسشنامه رضایت شغلی اسپکتور، پرسشنامه مهارتهای مقابلهای موس و بیکلینگر و پرسشنامه مهارت ابراز وجود بود. در رابطه با فرضیههای پژوهش از آزمون t برای گروههای مستقل استفاده شد. نتایج نشان داد آموزش مهارتهای اجتماعی ـ ارتباطی بر رضایت شغلی، مهارت ابراز وجود و مهارتهای مقابلهای کارکنان اثربخش بوده است. لذا آموزش این مهارتها به شیوههای مختلف حضوری و رسانهای توصیه میشود.
کلید واژگان
مهارتهای اجتماعیارتباطی
مهارت ابراز وجود
مهارتهای مقابلهای
رضایت شغلی
کارکنان سایپا یدک
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2014-07-231393-05-01
ناشر
دانشگاه الزهراء(س)Alzahra University
شاپا
2538-29422538-2950




