• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه روانشناسی تربیتی
    • دوره 8, شماره 4
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه روانشناسی تربیتی
    • دوره 8, شماره 4
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    پیش‌بینی اضطراب امتحان و اضطراب اجتماعی براساس سبک‌های هویتی در دانش‌آموزان

    (ندگان)پدیدآور
    رافضی, زهرهاکبری نوبندگانی, مریمدهستانی, مهدی
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    1.299 مگابایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه‌ی سبک‌های هویتی با اضطراب امتحان و اضطراب اجتماعی با روش، توصیفی- همبستگی انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش کلیه‌ی دانش‌آموزان دوره دوم و سوم متوسطه شهرستان فسا در سال تحصیلی 95-94 بودند که از میان آنها 200نفر از طریق نمونه‌گیری خوشه‌ای چند مرحله‌ای به عنوان نمونه‌ی پژوهش انتخاب شدند و به پرسشنامه-های اضطراب اجتماعی کانور (2000) و اضطراب امتحان ابوالقاسمی و همکاران (1375) و سبک هویت برزونسکی(1992) پاسخ دادند. نتایج تحلیل داده‌ها نشان داد که سبک هویتی اطلاعاتی (05/0 p ) و سبک هویتی اجتنابی (01/0 p ) با اضطراب امتحان رابطه مثبت معناداری دارد. اما سبک هویتی هنجاری با اضطراب امتحان رابطه معناداری نشان نداد. همچنین بین هیچ کدام از سبک-های هویت با اضطراب اجتماعی رابطه معناداری مشاهده نشد. نتایج آزمون رگرسیون گام به گام نیز نشان داد که دو سبک هویت اطلاعاتی و اجتنابی می‌توانند اضطراب امتحان را پیش‌بینی کنند (01/0p≤، 54/6=F). ولی هیچ یک از سبک‌های هویتی نتوانستند اضطراب اجتماعی را پیش‌بینی کنند. به طور کلی نتایج پژوهش حاضر بیانگر این بود که اضطراب امتحان نسبت به اضطراب اجتماعی رابطه‌ی نیرومندتری با سبک‌های هویتی دارد.
    کلید واژگان
    سبک های هویت
    اضطراب امتحان
    اضطراب اجتماعی

    شماره نشریه
    4
    تاریخ نشر
    2017-12-22
    1396-10-01
    ناشر
    دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنکابن
    سازمان پدید آورنده
    استادیار گروه روانشناسی بالینی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی
    پیام نور تهران
    دانشیار دانشگاه پیام نور تهران

    شاپا
    2008-9414
    URI
    http://psyedu.toniau.ac.ir/article_628404.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/136089

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب