| dc.contributor.author | مومنی مهمویی, حسین | fa_IR |
| dc.contributor.author | کرمی, مرتضی | fa_IR |
| dc.contributor.author | مشهدی, علی | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-07-08T22:36:01Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-09-29T22:36:01Z | |
| dc.date.available | 1399-07-08T22:36:01Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-09-29T22:36:01Z | |
| dc.date.issued | 2017-08-23 | en_US |
| dc.date.issued | 1396-06-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2016-12-23 | en_US |
| dc.date.submitted | 1395-10-03 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | مومنی مهمویی, حسین, کرمی, مرتضی, مشهدی, علی. (1396). رابطه خودکارآمدی معلمان با کیفیت زندگی در مدرسه، انگیزه پیشرفت و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان. فصلنامه روانشناسی تربیتی, 8(2), 58-72. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2008-9414 | |
| dc.identifier.uri | http://psyedu.toniau.ac.ir/article_602204.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/136075 | |
| dc.description.abstract | هدف این پژوهش بررسی رابطه خودکارآمدی معلمان با کیفیت زندگی در مدرسه، انگیزه پیشرفت و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان پسر پایه پنجم ابتدایی شهرستان تربت حیدریه است. این تحقیق توصیفی و از نوع همبستگی می باشد. جامعه آماری کلیه معلمان (42 نفر) و دانشآموزان پسر پایه پنجم ابتدایی (1297 نفر) بودند. کل گروه معلمان (به روش سرشماری) و 295 دانشآموز با توجه به جدول مورگان و از طریق روش نمونهگیری تصادفی ساده (از هر کلاس 7 نفر) به عنوان نمونه انتخاب شدند. از ابزارهای اندازهگیری پرسشنامه خودکارآمدی شان- مورن (2002)، کیفیت زندگی دانشآموزان در مدرسه اندرسون و بروک (2000)، انگیزه پیشرفت هرمنس (1997) و نمرات دروس علوم تجربی، ریاضی و فارسی استفاده شد. جهت تحلیل دادهها ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون استفاده شد. نتایج نشان داد که بین خودکارآمدی معلمان و کیفیت زندگی در مدرسه و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان رابطه مثبت و معنادار وجود دارد (05/0 >P). بین خودکارآمدی معلمان با انگیزه پیشرفت دانشآموزان رابطه وجود ندارد (05/0< P). بین انگیزه پیشرفت و پیشرفت تحصیلی دروس فارسی، علوم تجربی و ریاضی رابطه منفی معناداری وجود دارد (05/0 >P). بین کیفیت زندگی در مدرسه و پیشرفت تحصیلی دروس فارسی، علوم تجربی و ریاضی رابطه مثبت معناداری وجود دارد (05/0 >P). بین انگیزه پیشرفت با کیفیت زندگی، رضایت کلی، رابطه با معلم، همبستگی اجتماعی، موفقیت و ماجرا و فرصت رابطه معناداری وجود ندارد (05/0p>)، اما بین انگیزه پیشرفت با عاطفه منفی، رابطه منفی معناداری وجود دارد (05/0>p). خودکارآمدی معلمان قادر است 013/0 تغییرات کیفیت زندگی در مدرسه و 037/0 تغییرات پیشرفت تحصیلی دانشآموزان را تبیین کند. | fa_IR |
| dc.format.extent | 706 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنکابن | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | فصلنامه روانشناسی تربیتی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Journal of Educational Psychology | en_US |
| dc.subject | خودکارآمدی معلم | fa_IR |
| dc.subject | انگیزه پیشرفت | fa_IR |
| dc.subject | کیفیت زندگی در مدرسه | fa_IR |
| dc.subject | پیشرفت تحصیلی | fa_IR |
| dc.title | رابطه خودکارآمدی معلمان با کیفیت زندگی در مدرسه، انگیزه پیشرفت و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، واحد تربت حیدریه، دانشگاه آزاد اسلامی، تربت حیدریه، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشیار گروه روان شناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران | fa_IR |
| dc.citation.volume | 8 | |
| dc.citation.issue | 2 | |
| dc.citation.spage | 58 | |
| dc.citation.epage | 72 | |