بررسی عوامل روانی، اجتماعی و اقتصادی مؤثر بر اصلاح الگوی مصرف دانشجویان دوره ی کارشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قائم شهر سال 90-1389
(ندگان)پدیدآور
ساداتی, سیده زهراعنایتی, بهروزکاظمی کاوردی, محمد مهدینوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
سال 1388 از سوی مقام معظم رهبری به عنوان سال اصلاح الگوی مصرف نام گذاری شده بود . اصلاح الگوی مصرف فرایند بهبود مداوم رفتارها و روش های موجود مصرف کنندگان در استفاده از کالاها و منابع گوناگون از طریق ارتقاء دانش ، بینش و نگرش افراد و در نتیجه نهادینه کردن الگوی درست و پایدار مصرف در جامعه به صورت آموزش اجتماعی ، فرهنگی و اقتصادی است .هدف از انجام پژوهش بررسی عوامل روانی ، اجتماعی و اقتصادی مؤثر براصلاح الگوی مصرف دانشجویان دوره ی کارشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قائم شهر در سال 90-1389 است. پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی- پیمایشی بود . جامعه ی آماری این پژوهش را 7524 نفر دانشجویان دختر و پسر دانشگاه آزاد اسلامی واحد قائم شهر تشکیل می دهند و نمونه این تحقیق شامل 200 دانشجوی زن و 144 دانشجوی مرد بوده که حجم نمونه با استفاده از جدول کرجسی و مورگان برآورد شده است . در انتخاب نمونه ی مورد مطالعه از طرح نمونه گیری تصادفی – طبقه ای استفاده شده است .اطلاعات لازم جهت سنجش متغیرها از ابزار پرسش نامه ی محقق ساخت بدست آمده است . برای سنجش عوامل روانی مؤثر بر الگوی مصرف از 17 سوال ؛ سنجش عوامل اجتماعی از 9 سوال و سنجش عوامل اقتصادی از 4 سوال در دامنه 1 الی 5 نمره ای در مقیاس لیکرت استفاده شده است که پایایی ابزار 81% به دست آمده است . تجزیه و تحلیل آماری با نرم افزار spss انجام شده است که در سطح اسنباطی از آزمون های T یک گروهی برای بررسی میزان قابل قبول بودن هریک از متغیرها ، آزمون فریدمن برای رتبه بندی هر یک از متغیرها و آزمون کولموگروف- اسمیرنوف (K-S) به منظور تعیین نرمال بودن داده هااستفاده شده است. نتایج حاصل از آزمون های آماری نشان داد که در سطح خطای 5 درصد عوامل روانی ، اجتماعی و اقتصادی در الگوی مصرف دانشجویان تأثیر گذار است . از دیگر نتایج این تحقیق به این نکته اشاره می شود که از جهت رتبه بندی بین مؤلفه های عوامل روانی ، اجتماعی و اقتصادی تفاوت وجود دارد . به عبارتی بالاترین اثر در عوامل روانی ، سپس اجتماعی و بعد از آن اقتصادی بوده است. بنابراین تصریح می شودکه در پژوهش حاضر مؤلفه های عوامل روانی تأثیر بسیار بالایی در الگوی مصرف دانشجویان دارد و عوامل اجتماعی و اقتصادی به ترتیب در رتبه های بعدی قرار دارند .
کلید واژگان
اصلاح الگوی مصرفروانی
اجتماعی
اقتصادی
دانشجویان
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2017-05-221396-03-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنکابنسازمان پدید آورنده
عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قائم شهر ،گروه علوم تربیتی، قائم شهر، ایرانکارشناسی ارشد، پژوهش علوم اجتماعی، قائم شهر، ایران
کارشناسی ارشد، تاریخ ایران اسلامی، قائم شهر، ایران




