بررسی نتایج نصب و بهرهبرداری از سامانه ثبت تخلف برای سالمندان در محورهای برونشهری با استفاده از نرمافزار SPSS (مورد مطالعه: استان فارس، محور شیراز- سپیدان و بالعکس)
(ندگان)پدیدآور
فرجپور, مریممدرسزاده رحمانپور, هادیگزین, احمدهمایونپور, علیاصغرنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
برنامهریزان حملونقل جادهای و ترافیک شهری معمولاً بهمنظور مدیریت جابهجایی و کاهش حوادث و سوانح ترافیکی، اقدام به نصب تجهیزات پیشرفته در جادهها و معابر میکنند؛ اما بهدلیل هزینه بالای استفاده از فناوریهای نوین و فناوریهای پیشرفته، دغدغه همیشگی برنامهریزان و مدیران، میزان کارایی استفاده از این تجهیزات و فناوریها در کاهش سوانح و حوادث جادهای است. با توجه به شرایط فیزیکی و بدنی سالمندان و عدم کارکرد عادی اندامهای مختلف بدن از قبیل چشم، گوش، مغز، قلب و... احتمال بروز اختلال در تصمیمگیری بهموقع توسط این افراد، در صورت عدم استفاده از فناوریهای نوین، افزایش یافته و تصادفات جبرانناپذیری را بهدنبال خواهد داشت. با توجه به اتمام عملیات نصب و بهرهبرداری از سامانه ثبت تخلف سرعت در محور شیراز- سپیدان و بالعکس از ابتدای تابستان 1394 و همچنین تعیین شهریورماه بهعنوان یکی از ماههای دارای ویژگی بیشترین میزان تردد و تصادفات جادهای (طبق الگوی سنوات گذشته)، وضعیت حوادث فوتی بهویژه در سالمندان در این محور، قبل و بعد از اجرای سامانه ثبت تخلف با توجه به نوع سامانه منصوب و با کمک نرمافزار SPSS بررسی شد.
دادههای پژوهش از پایگاه دادههای پلیس و پزشک قانونی سال 1393 و 1394 بهدست آمده است. تجزیهوتحلیل دادههای تصادفات مرگبار در جاده شیراز – سپیدان در طول 1 تا 31 شهریور نشان میدهد که نصب، راهاندازی و اجرای محدودیت سرعت، میزان تصادفات مرگبار را 75% کاهش داده است. نتیجه این مطالعه نشان میدهد که رابطه معناداری بین نصب و راهاندازی و اجرای محدودیت سرعت و تصادفات مرگبار در جاده شیراز – سپیدان، بهخصوص در سن راننده، میزان تحصیلات، نوع خودرو، شغل و همچنین روشنایی جاده وجود دارد. روش مورد استفاده در این مطالعه، میتواند در مطالعات مشابه مورد استفاده قرار گیرد.
کلید واژگان
سامانه ثبت تخلفایمنی سالمندان
مدیریت ترافیک
سوانح و حوادث جادهای
جاده شیراز- سپیدان
شماره نشریه
9تاریخ نشر
2016-06-211395-04-01




