| dc.contributor.author | کریمی, بهروز | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-07-08T22:35:44Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-09-29T22:35:44Z | |
| dc.date.available | 1399-07-08T22:35:44Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-09-29T22:35:44Z | |
| dc.date.issued | 2015-08-23 | en_US |
| dc.date.issued | 1394-06-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2014-12-19 | en_US |
| dc.date.submitted | 1393-09-28 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | کریمی, بهروز. (1394). ساخت و بررسی پایایی و روایی آزمون تشخیصی املا برای دانش آموزان پایه چهارم دبستان. فصلنامه روانشناسی تربیتی, 6(2), 34-47. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2008-9414 | |
| dc.identifier.uri | http://psyedu.toniau.ac.ir/article_561326.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/135977 | |
| dc.description.abstract | هدف پژوهش حاضر ساخت و بررسی پایایی و روایی آزمون تشخیصی املا برای دانش آموزان پایه چهارم دبستان است. به همین منظور، ابتدا بر اساس کتاب بخوانیم دبستان آزمون املا که دارای دو بخش جمله و واژگان است، طراحی شد. سپس از بین تمام دانش آموزان پایه چهارم دبستان استان کرمانشاه که در سال 92-1391 مشغول به تحصیل بوده اند. تعداد 34 نفر از دانش آموزان عادی و 33 نفر از دانش آموزان پایه چهارم که دارای اختلال املا بودند (این دانش آموزان به علت اختلال املا به مرکز توانبخشی اختلال یادگیری دو شهرستان کرمانشاه و کنگاور ارجاع داده شده بودند) به تصادف انتخاب شدند. آزمون طراحی شده برای آنها به آرامی خوانده می شد و آنها می نوشتند. نتایج تحلیل داده ها نشان داد که، میزان پایایی کل آزمون با محاسبه آلفای کرانباخ برابر با 97/0 به دست آمد که پایایی مطلوبی است. به منظور تعیین روایی آزمون از روش تمایز گروهی (مقایسه میانگین دو گروه عادی و دارای اختلال با استفاده از آزمون t دو گروه مستقل) و تعیین نقطه برش و قدرت تمایزگذاری بین افراد عادی و LD با بهره گیری از منحنی راک استفاده شد. نتایج نشان داد که میانگین گروه عادی در آزمون تهیه شده 97/16 و میانگین گروه LD، 48/6 از 20 نمره می باشد که تفاوت بسیار چشمگیری با همدیگر داشته و در سطح 05/0 p< معنی دار می باشد. از این رو، روایی آزمون مورد تایید قرار گرفت. | fa_IR |
| dc.format.extent | 950 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنکابن | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | فصلنامه روانشناسی تربیتی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Journal of Educational Psychology | en_US |
| dc.subject | اختلال یادگیری | fa_IR |
| dc.subject | پایایی | fa_IR |
| dc.subject | روایی و املا | fa_IR |
| dc.title | ساخت و بررسی پایایی و روایی آزمون تشخیصی املا برای دانش آموزان پایه چهارم دبستان | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | استادیار روان شناسی دانشگاه پیام نور | fa_IR |
| dc.citation.volume | 6 | |
| dc.citation.issue | 2 | |
| dc.citation.spage | 34 | |
| dc.citation.epage | 47 | |