نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorکریمی, بهروزfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-08T22:35:44Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-29T22:35:44Z
dc.date.available1399-07-08T22:35:44Zfa_IR
dc.date.available2020-09-29T22:35:44Z
dc.date.issued2015-08-23en_US
dc.date.issued1394-06-01fa_IR
dc.date.submitted2014-12-19en_US
dc.date.submitted1393-09-28fa_IR
dc.identifier.citationکریمی, بهروز. (1394). ساخت و بررسی پایایی و روایی آزمون تشخیصی املا برای دانش آموزان پایه چهارم دبستان. فصلنامه روانشناسی تربیتی, 6(2), 34-47.fa_IR
dc.identifier.issn2008-9414
dc.identifier.urihttp://psyedu.toniau.ac.ir/article_561326.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/135977
dc.description.abstractهدف پژوهش حاضر ساخت و بررسی پایایی و روایی آزمون تشخیصی املا برای دانش آموزان پایه چهارم دبستان است. به همین منظور، ابتدا بر اساس کتاب بخوانیم دبستان آزمون املا که دارای دو  بخش جمله و واژگان است، طراحی شد. سپس از بین تمام دانش آموزان پایه چهارم دبستان استان کرمانشاه که در سال 92-1391 مشغول به تحصیل بوده اند. تعداد 34 نفر از دانش آموزان عادی و 33 نفر از دانش آموزان پایه چهارم که دارای اختلال املا بودند (این دانش آموزان به علت اختلال املا به مرکز توانبخشی اختلال یادگیری دو شهرستان کرمانشاه و کنگاور ارجاع داده شده بودند) به تصادف انتخاب شدند. آزمون طراحی شده برای آنها به آرامی خوانده می شد و آنها می نوشتند. نتایج تحلیل داده ها نشان داد که، میزان پایایی کل آزمون با محاسبه آلفای کرانباخ برابر با  97/0 به دست آمد که پایایی مطلوبی است. به منظور تعیین روایی آزمون از روش تمایز گروهی (مقایسه میانگین دو گروه عادی و دارای اختلال با استفاده از آزمون t‌ دو گروه مستقل) و تعیین نقطه برش و قدرت تمایزگذاری بین افراد عادی و LD با بهره گیری از منحنی راک استفاده شد. نتایج نشان داد که میانگین گروه عادی در آزمون تهیه شده 97/16 و میانگین گروه LD،‌ 48/6 از 20 نمره می باشد که تفاوت بسیار چشمگیری با همدیگر داشته و در سطح 05/0 p< معنی دار می باشد. از این رو، روایی آزمون مورد تایید قرار گرفت.fa_IR
dc.format.extent950
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه آزاد اسلامی واحد تنکابنfa_IR
dc.relation.ispartofفصلنامه روانشناسی تربیتیfa_IR
dc.relation.ispartofJournal of Educational Psychologyen_US
dc.subjectاختلال یادگیریfa_IR
dc.subjectپایاییfa_IR
dc.subjectروایی و املاfa_IR
dc.titleساخت و بررسی پایایی و روایی آزمون تشخیصی املا برای دانش آموزان پایه چهارم دبستانfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار روان شناسی دانشگاه پیام نورfa_IR
dc.citation.volume6
dc.citation.issue2
dc.citation.spage34
dc.citation.epage47


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد