بررسی مقایسه ای رابطه هوش هیجانی با سلامت روانی و عملکردتحصیلی در دختران دانش آموز دارای مادران شاغل و غیرشاغل
(ندگان)پدیدآور
سندی, فاطمهخسروجاوید, مهناززینعلی, شینانوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه هوش هیجانی با سلامت روانی و عملکرد تحصیلی دانش آموزان دختر ومقایسه آن در دختران دانش آموز دارای مادران شاغل و غیرشاغل بوده است. 328 نفر از دانش آموزان مدارس راهنمایی تحصیلی از دو ناحیه آموزش و پرورش شهرستان رشت در سال تحصیلی 1391-1390 به روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای انتخاب و به پرسشنامه های هوش هیجانی بار-ان و سلامت روانی گلدبرگ و هیلر پاسخ دادند. نتایج تحلیل با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون نشان داد در هر دو گروه دختران دارای مادران شاغل و غیرشاغل بین همه مولفه های هوش هیجانی و همه مولفه های سلامت روانی همبستگی منفی و معنادار در سطح کمتر از 01/0 وجود داشت. نتایج آزمون T بیانگر آن بود که از لحاظ هوش هیجانی، سلامت روانی و مولفه های آنان تفاوتی بین دو گروه دختران دارای مادران شاغل وغیرشاغل وجود نداشت اما از لحاظ عملکرد تحصیلی این تفاوت معنادار و به نفع دختران مادران شاغل بدست آمد.
کلید واژگان
هوش هیجانیسلامت روانی
عملکردتحصیلی
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2014-02-201392-12-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنکابنسازمان پدید آورنده
دانشگاه گیلان، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، گروه روانشناسیاستادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان گروه مدیریت
دانشگاه گیلان، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، گروه روانشناسی




