بررسی و نقد کمال نهایی انسان در نظام فلسفی و عرفانی خواجه نصیرالدین طوسی
(ندگان)پدیدآور
دیرباز, عسگرتقی زاده طبری, محمد صادقنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
کمال اول انسان، نفس ناطق اوست که مقوّم نوعیت انسان است و کمال دوم انسان، مانند علم و قدرت برای اوست. البته ادراکات حسی، خیالی، عقلی تا دیگر افعال و انفعالات و نیز همه اموری که پس از تحقق انسانیت بر انسان مترتب میشوند، کمالات ثانوی نوع انسانی به شمار میآیند. در مقاله پیش رو، کمال نهایی انسان که از سنخ کمالات ثانوی است، مستکمل مرتبهای است که کمالی فراتر از آن برای وی متصور نباشد.
دیدگاه خواجه نصیرالدین طوسی در باب کمال نهایی انسان با دو رویکرد بهظاهر متفاوت در نظام فلسفی و منظومه عرفانی ایشان قابل معناست. در نگرش فلسفی خواجه، کمال نهایی انسان از سنخ تکامل عقلانی و در شکوفایی عقل نظری است. انسانی که عقل نظری خود را به اوج رسانده باشد، به برترین مرتبه سعادت (وصول به عقل مستفاد) دست مییابد؛ اما از دیدگاه عرفانی که در امتداد همان نگرش عقلانی است، محقق طوسی کمال نهایی انسان را در مشاهده حضوری خداوند میداند. نفس انسانی با قدم گذاشتن در مسیر سیر و سلوک، پا را از کمالات عقلانی فراتر نهاده، فانی از خود میشود و جز خدا نمیبیند و به وحدت شهود میرسد. در پایان نوشتار، به ملاحظاتی درباره این دو نگرش فلسفی و عرفانی و رابطه آنها خواهیم پرداخت.
کلید واژگان
کمال نهاییانسان
کمال فلسفی
کمال عرفانی
خواجه نصیرالدین طوسی
شماره نشریه
9841تاریخ نشر
2019-11-221398-09-01
ناشر
دانشگاه باقرالعلوم علیه السلامسازمان پدید آورنده
رییس دانشگاه قمدانشجوی دکتری فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه قم




