| dc.contributor.author | دانش, اسماعیل | fa_IR |
| dc.contributor.author | مصطفوی, زهرا | fa_IR |
| dc.contributor.author | کوچنانی, قاسمعلی | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-07-08T22:34:31Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-09-29T22:34:31Z | |
| dc.date.available | 1399-07-08T22:34:31Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-09-29T22:34:31Z | |
| dc.date.issued | 2019-01-21 | en_US |
| dc.date.issued | 1397-11-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2017-04-28 | en_US |
| dc.date.submitted | 1396-02-08 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | دانش, اسماعیل, مصطفوی, زهرا, کوچنانی, قاسمعلی. (1397). بررسی خلق و تدبیر عالم هستی در پرتو نظریه حدوث اسمی از منظر امام خمینی(ره). فصلنامه علمی پژوهشی آیین حکمت, 10(9737), 31-60. doi: 10.22081/pwq.2019.66594 | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2008-9309 | |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.22081/pwq.2019.66594 | |
| dc.identifier.uri | http://pwq.bou.ac.ir/article_66594.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/135529 | |
| dc.description.abstract | از منظر عرفای مسلمان، از جمله امام خمینی(ره)، خلق و تدبیر عالم هستی، ناشی از تجلّیات و جلوههای خاص اسماء و صفات گوناگون خداوند است. مقاله حاضر با هدف تبیین خلق و تدبیر عالم هستی از دیدگاه امام خمینی(ره)، با استناد به آثار مکتوب ایشان و با روش توصیفی - تحلیلی با محوریت نظریه حدوث اسمی، طبق مبانی عرفانی امام خمینی(ره) بحث کرده است. دیدگاه حدوث اسمی، از جمله نظریات مطرح در بحث حدوث و قِدَم عالم از سوی حکیم ملاهادی سبزواری است و بر اساس آن، در تعیّن احدیّت که نخستین تعیّن ذات و مرتبه پیش از واحدیّت است، اشیاء سابقه عدم و نیستی دارند. ماهیات و اعیان موجودات در مرحله اسماء و صفات و پس از تعیّن ثانی در مقام واحدیّت ایجاد میشود. در این مقاله، خلق و تدبیر عالم هستی در پرتو نظریه حدوث اسمی، ثابت کرده که خداوند با تجلّی در اسم «مبدع»، عالم هستی را ایجاد کرده است؛ یعنی عالم هستی با اسم آفریده شده است. ازاینرو، هر چیزى که در عالم طبیعت پدید میآید، حتماً اسماء الهی در آن نقش دارند. عالَم با اسم «رب» آغاز شده است و بنا و تأسیس عالَم هستی با اسم خداوند است. به همین دلیل، هر موجودی غیر از انسان کامل، در قلمروی تدبیر اسم خاص خداوند قرار دارد که از آن اسم، تعبیر به «ربّ» شده است و حقتعالی به لحاظ آن اسم در او نقشآفرینی و تصرف میکند | fa_IR |
| dc.format.extent | 744 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | فصلنامه علمی پژوهشی آیین حکمت | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Practice of Wisdom | en_US |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.22081/pwq.2019.66594 | |
| dc.subject | عالم | fa_IR |
| dc.subject | حدوث اسمی | fa_IR |
| dc.subject | امام خمینی(ره) | fa_IR |
| dc.subject | اسماء الهی | fa_IR |
| dc.subject | خلق | fa_IR |
| dc.subject | تدبیر | fa_IR |
| dc.title | بررسی خلق و تدبیر عالم هستی در پرتو نظریه حدوث اسمی از منظر امام خمینی(ره) | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانش آموخته دکتری فلسفه اسلامی دانشگاه تهران و پژوهشگرجامعة المصطفی العالمیة. | fa_IR |
| dc.contributor.department | استاد و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشیار و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران | fa_IR |
| dc.citation.volume | 10 | |
| dc.citation.issue | 9737 | |
| dc.citation.spage | 31 | |
| dc.citation.epage | 60 | |