| dc.contributor.author | حسینی کلائی, سیده ساناز | fa_IR |
| dc.contributor.author | اسدی, مسعود | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-07-08T22:33:42Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-09-29T22:33:42Z | |
| dc.date.available | 1399-07-08T22:33:42Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-09-29T22:33:42Z | |
| dc.date.issued | 2020-09-22 | en_US |
| dc.date.issued | 1399-07-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2020-03-08 | en_US |
| dc.date.submitted | 1398-12-18 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | حسینی کلائی, سیده ساناز, اسدی, مسعود. (1399). اثر بخشی آموزش والدگری موفق به مادران بر سازگاری عاطفی، تحصیلی و اجتماعی دختران نوجوان. فرهنگ مشاوره و روان درمانی, 11(43), 89-120. doi: 10.22054/qccpc.2020.50638.2340 | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2345-6051 | |
| dc.identifier.issn | 2476-6178 | |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.22054/qccpc.2020.50638.2340 | |
| dc.identifier.uri | http://qccpc.atu.ac.ir/article_10920.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/135219 | |
| dc.description.abstract | والدگری یکی از مؤلفههای اساسی در رشد نوجوانان است و اغلب با مهمترین دستاوردهای نوجوانان مانند تواناییهای شناختی و اجتماعی و سازگاری رابطه دارد. سازگاری توانایی انطباق، همکاری و کنار آمدن با خود، محیط و دیگران است. پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان اثربخشی آموزش والدگری موفق به مادران بر سازگاری عاطفی، تحصیلی و اجتماعی دختران نوجوان انجام شد. روش پژوهش نیمه تجربی و طرح پیش آزمون-پسآزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. تمامی مادران دانشآموزان دختر پایه نهم (دوره متوسطه اول) شهر الوندِ استان قزوین که در سال تحصیلی 98-1397 مشغول به تحصیل بودند، جامعه مورد نظر پژوهش حاضر را تشکیل دادند. نمونه مورد نظر 30 نفر از مادران دختران نوجوان ناسازگار بودند که به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. والدگری موفق در طی 10 جلسه برای گروه آزمایش اجرا شد، اما گروه کنترل در طی این دوره هیچ مداخلهای دریافت نکرد. دادهها با استفاده از پرسشنامه سازگاری سینها و سینگ (1984) جمعآوری شدند. برای تجزیهوتحلیل دادهها از تحلیل واریانس مختلط با اندازهگیری مکرر استفاده شد. نتایج نشان داد که آموزش والدگری موفق به مادران بر سازگاری تحصیلی دختران نوجوان مؤثر نبوده است، اما بر سازگاری کلی، عاطفی و اجتماعی دختران نوجوان مؤثر بوده و این تأثیر تا مرحله پیگیری پایدار مانده است. از نتایج پژوهش حاضر میتوان جهت مداخلات آموزشی به والدین در راستای افزایش سازگاری فرزندان نوجوان استفاده کرد. | fa_IR |
| dc.format.extent | 1045 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه علامه طباطبائی | fa_IR |
| dc.publisher | Allameh Tabataba’i University | en_US |
| dc.relation.ispartof | فرهنگ مشاوره و روان درمانی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Counseling Culture and Psycotherapy | en_US |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.22054/qccpc.2020.50638.2340 | |
| dc.subject | والدگری موفق | fa_IR |
| dc.subject | سازگاری | fa_IR |
| dc.subject | نوجوانان دختر | fa_IR |
| dc.title | اثر بخشی آموزش والدگری موفق به مادران بر سازگاری عاطفی، تحصیلی و اجتماعی دختران نوجوان | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | مقاله علمی - پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانش آموخته کارشناس ارشد مشاوره خانواده دانشگاه آزاداسلامی واحد تهران غرب | fa_IR |
| dc.contributor.department | استادیار گروه علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه اراک | fa_IR |
| dc.citation.volume | 11 | |
| dc.citation.issue | 43 | |
| dc.citation.spage | 89 | |
| dc.citation.epage | 120 | |
| nlai.contributor.orcid | 0000-0001-5872-7673 | |