ارائه مدلی جهت تبیین نقش مهارت های ارتباطی و مهارت های حل مساله در پیشگیری از آسیب های روانی و اجتماعی با میانجیگری تعارضات خانوادگی
(ندگان)پدیدآور
زارعی, اقبالمیرزایی, میتراصادقی فرد, مریمنوع مدرک
Textمقاله علمی - پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
پژوهش حاضر با هدف ارائه مدلی جهت تبیین نقش مهارتهای ارتباطی و مهارتهای حل مسئله در پیشگیری از آسیبهای روانی و اجتماعی با میانجیگری تعارضات خانوادگی انجام شد. روش انجام پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری تحقیق، کلیه افراد متأهل شهر بندرعباس بودند که در قالب خانواده در مرکز این شهر در سال 1395 ساکن بودند که با توجه به جدول مورگان تعداد 400 خانواده بهعنوان حجم نمونه با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای سهمیهای انتخاب شدند. برای آزمون فرضیهها از تحلیل معادلات ساختاری استفاده شد. ابزارهای مورداستفاده در این پژوهش شامل پرسشنامه تجدیدنظر شده تعارضات زناشویی ثنایی و همکاران، پرسشنامه مقیاس مهارتهای ارتباطی زوجین، پرسشنامه مهارتهای حل مسئله کسیدی و لانگ، پرسشنامه چندوجهی شخصیتی مینه سوتا، پرسشنامه سنجش نگرش نسبت به آسیبهای اجتماعی بود. یافتههای پژوهش نشان داد که مهارتهای ارتباطی و سبک حل مسئله سازنده در کاهش آسیبهای روانی و تعارضات خانواده نقش دارد. همچنین مهارتهای ارتباطی و سبک حل مسئله سازنده با کاهش تعارضات خانواده بر منفی شدن نگرش افراد به آسیبهای اجتماعی نقش دارد؛ و درنهایت هر چه تعارضات خانواده بیشتر باشد، میزان آسیبهای روانی بیشتر و نگرش نسبت به آسیبهای اجتماعی نیز مثبتتر است.
کلید واژگان
آسیبهای اجتماعیآسیبهای روانی
مهارتهای ارتباطی
مهارتهای حل مسئله
تعارضات خانوادگی
شماره نشریه
35تاریخ نشر
2018-09-231397-07-01
ناشر
دانشگاه علامه طباطبائیAllameh Tabataba’i University
سازمان پدید آورنده
دانشیار گروه مشاوره دانشگاه هرمزگاندانش آموخته کارشناسی ارشد مشاوره خانواده دانشگاه هرمزگان
استاد یار گروه مشاوره دانشگاه هرمزگان
شاپا
2345-60512476-6178




