| dc.contributor.author | جعفری, اصغر | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-07-08T22:33:22Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-09-29T22:33:22Z | |
| dc.date.available | 1399-07-08T22:33:22Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-09-29T22:33:22Z | |
| dc.date.issued | 2017-06-22 | en_US |
| dc.date.issued | 1396-04-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2017-07-04 | en_US |
| dc.date.submitted | 1396-04-13 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | جعفری, اصغر. (1396). تدوین یک برنامه روانی- آموزشی بر اساس الگوی ستیر برای زوجین متعارض و اثربخشی آن در کاهش سبک مقابله ای ناکارآمد و احتمال وقوع طلاق. فرهنگ مشاوره و روان درمانی, 8(30), 107-130. doi: 10.22054/qccpc.2017.23163.1564 | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2345-6051 | |
| dc.identifier.issn | 2476-6178 | |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.22054/qccpc.2017.23163.1564 | |
| dc.identifier.uri | http://qccpc.atu.ac.ir/article_7746.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/135108 | |
| dc.description.abstract | پژوهش حاضر به منظور تدوین یک برنامه روانی- آموزشی برای زوجین متعارض و اثربخشی آن در کاهش سبک مقابلهای ناکارآمد و احتمال وقوع طلاق انجام شد. بر اساس مهارتهای ارتباطی ستیر یک برنامه روانی- آموزشی تدوین شد که به روش گروه متمرکز، روایی محتوایی آن مطلوب بود. در یک طرح آزمایش پیشآزمون- پسآزمون و یک پیگیری 2 ماهه، اثربخشی آن بررسی شد. 32 شرکت کننده (16 زوج متعارض) در آستانه طلاق، از بین مراجعهکنندگان به شورای حل اختلاف در شهر کرج به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و به طور تصادفی و مساوی در گروههای آزمایش و کنترل جایگزین شدند. خط پایۀ همه شرکتکنندگان در شیوۀ مقابله با تعارض و احتمال وقوع طلاق اندازهگیری شد. مداخلات روانی- آموزشی در 10 جلسه زوجدرمانی برای گروه آزمایش اجرا گردید و همه شرکتکنندگان در پسآزمون و پیگیری ارزیابی شدند و دادهها با استفاده از تحلیل واریانس با اندازهگیریمکرر تحلیل شدند. نتایج نشان داد که استفاده از سبک ناکارآمد مقابله با تعارض و احتمال طلاق در زوجین شرکتکننده در برنامۀ روانی- آموزشی به طور معناداری پایینتر از گروه کنترل بود (P< 0.01). همچنین این تغییرات در مرحلۀ پیگیری مشاهده شد.نتایج پژوهش شواهدی را پیشنهاد میکند که برنامۀ روانی- آموزشی مبتنی بر الگوی ستیر یک روش زوج درمانی مناسب برای کاهش سبک ناکارآمد مقابله با تعارض و احتمال وقوع طلاق در متقاضی طلاق و زوجین متعارض میباشد. | fa_IR |
| dc.format.extent | 491 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه علامه طباطبائی | fa_IR |
| dc.publisher | Allameh Tabataba’i University | en_US |
| dc.relation.ispartof | فرهنگ مشاوره و روان درمانی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Counseling Culture and Psycotherapy | en_US |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.22054/qccpc.2017.23163.1564 | |
| dc.subject | "الگویستیر" | fa_IR |
| dc.subject | "سبک مقابله ناکارآمد" | fa_IR |
| dc.subject | "طلاق" | fa_IR |
| dc.subject | "زوجین متعارض" | fa_IR |
| dc.title | تدوین یک برنامه روانی- آموزشی بر اساس الگوی ستیر برای زوجین متعارض و اثربخشی آن در کاهش سبک مقابله ای ناکارآمد و احتمال وقوع طلاق | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | مقاله علمی - پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | استادیار گروه روان شناسی دانشگاه کاشان | fa_IR |
| dc.citation.volume | 8 | |
| dc.citation.issue | 30 | |
| dc.citation.spage | 107 | |
| dc.citation.epage | 130 | |