نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorجعفری, اصغرfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-08T22:33:22Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-29T22:33:22Z
dc.date.available1399-07-08T22:33:22Zfa_IR
dc.date.available2020-09-29T22:33:22Z
dc.date.issued2017-06-22en_US
dc.date.issued1396-04-01fa_IR
dc.date.submitted2017-07-04en_US
dc.date.submitted1396-04-13fa_IR
dc.identifier.citationجعفری, اصغر. (1396). تدوین یک برنامه روانی- آموزشی بر اساس الگوی ستیر برای زوجین متعارض و اثربخشی آن در کاهش سبک مقابله ای ناکارآمد و احتمال وقوع طلاق. فرهنگ مشاوره و روان درمانی, 8(30), 107-130. doi: 10.22054/qccpc.2017.23163.1564fa_IR
dc.identifier.issn2345-6051
dc.identifier.issn2476-6178
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22054/qccpc.2017.23163.1564
dc.identifier.urihttp://qccpc.atu.ac.ir/article_7746.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/135108
dc.description.abstractپژوهش حاضر به منظور تدوین یک برنامه روانی- آموزشی برای زوجین متعارض و اثربخشی آن در کاهش سبک مقابله‌ای ناکارآمد و احتمال وقوع طلاق انجام شد. بر اساس مهارت‌های ارتباطی ستیر یک برنامه روانی- آموزشی تدوین شد که به روش گروه متمرکز، روایی محتوایی آن مطلوب بود. در یک طرح آزمایش پیش‌آزمون- پس‌آزمون و یک پیگیری 2 ماهه، اثربخشی آن بررسی شد. 32 شرکت کننده (16 زوج متعارض) در آستانه طلاق، از بین مراجعه‌کنندگان به شورای حل اختلاف در شهر کرج به ­روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب و به طور تصادفی و مساوی در گروه­های آزمایش و کنترل جایگزین شدند. خط پایۀ همه شرکت‌کنندگان در شیوۀ مقابله با تعارض و احتمال وقوع طلاق اندازه‌گیری شد. مداخلات روانی- آموزشی در 10 جلسه زوج‌درمانی برای گروه آزمایش اجرا گردید و همه شرکت‌کنندگان در پس‌آزمون و پیگیری ارزیابی شدند و داده‌ها با استفاده از تحلیل واریانس با اندازه‌گیری‌مکرر تحلیل شدند. نتایج نشان داد که استفاده از سبک ناکارآمد مقابله‌ با تعارض و احتمال طلاق در زوجین شرکت‌کننده در برنامۀ روانی- آموزشی به طور معناداری پایین‌تر از گروه کنترل بود (P< 0.01). همچنین این تغییرات در مرحلۀ پیگیری مشاهده شد.نتایج پژوهش شواهدی را پیشنهاد می‌کند که برنامۀ روانی- آموزشی مبتنی بر الگوی ستیر یک روش زوج درمانی مناسب برای کاهش سبک ناکارآمد مقابله‌ با تعارض و احتمال وقوع طلاق در متقاضی طلاق و زوجین متعارض می‌باشد.fa_IR
dc.format.extent491
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علامه طباطبائیfa_IR
dc.publisherAllameh Tabataba’i Universityen_US
dc.relation.ispartofفرهنگ مشاوره و روان درمانیfa_IR
dc.relation.ispartofCounseling Culture and Psycotherapyen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22054/qccpc.2017.23163.1564
dc.subject"الگوی‌ستیر"fa_IR
dc.subject"سبک مقابله ناکارآمد"fa_IR
dc.subject"طلاق"fa_IR
dc.subject"زوجین متعارض"fa_IR
dc.titleتدوین یک برنامه روانی- آموزشی بر اساس الگوی ستیر برای زوجین متعارض و اثربخشی آن در کاهش سبک مقابله ای ناکارآمد و احتمال وقوع طلاقfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله علمی - پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار گروه روان شناسی دانشگاه کاشانfa_IR
dc.citation.volume8
dc.citation.issue30
dc.citation.spage107
dc.citation.epage130


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد