اثربخشی آموزش گروهی برنامه فرزندپروری مثبت به مادران بر کاهش نشان های مرضی کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی/کمبود توجه
(ندگان)پدیدآور
سادات جعفری, بهنازفتحی آشتیانی, علینوع مدرک
Textمقاله علمی - پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی برنامه گروهی فرزند پروری مثبت بر نشانه های مرضی کودکان 4 تا 12 ساله مبتلا به اختلال بیش فعالی/ کمبود توجه بود. روش پژوهش از نوع شبه تجربی براساس طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بوده است، جامعه مورد مطالعه عبارت بود از کلیه مادران کودکان 4 تا 12 ساله مبتلا به ADHD که به دو مرکز درمانی مراجعه کرده بودند و پس از ارزیابی اولیه براساس ملاک های ورود به نمونه، 20 نفر انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند، سپس گروه آزمایش در 8 جلسه 120 دقیقه ای تحت آموزش گروهی فرزندپرروی مثبت قرار گرفتند، آزمودنی های گروه آزمایش و کنترل در 3 مرحله، پیش آزمون، پس آزمون و مرحله پیگیری از طریق مقیاس تعیین شدت علائم اختلال بیش فعالی/ کمبود توجه (CSI-4) مورد ارزیابی قرار گرفتند، داده های بدست آمده با روشهای آماری تحلیل کوواریانس چندمتغیری مورد تجزیه و تحلیل فرار گرفتند، یافته های پژوهش نشان داد که اجرای برنامه گروهی فرزندپروری مثبت منجر به کاهش معنی دار نشانه های اصلی ADHD در کودکان در مقایسه با گروه کنترل شده است، لذا پیشنهاد میشود درمانگران از این روش برای کمک به این گروه کودکان استفاده نمایند.
کلید واژگان
فرزندپروری گروهی مثبتکودکان با اختلال بیش فعالی/ کمبودتوجه
شماره نشریه
7تاریخ نشر
2011-11-221390-09-01
ناشر
دانشگاه علامه طباطبائیAllameh Tabataba’i University
سازمان پدید آورنده
دانشجوی دانشگاه علامه طباطباییهیئت علمی دانشگاه بقیه الله
شاپا
2345-60512476-6178




