• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فرهنگ مشاوره و روان درمانی
    • دوره 2, شماره 7
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فرهنگ مشاوره و روان درمانی
    • دوره 2, شماره 7
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    باورها و حالت فراشناختی، بازدارنده یا تسهیل کننده خودتنظیمی تحصیلی

    (ندگان)پدیدآور
    سالاری فر, محمد حسینپور اعتماد, حمیدرضا
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    312.7کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله علمی - پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    خودتنظیمی تحصیلی یکی از موضوعات اساسی آموزش و پرورش است که به نظر می رسد با فراشناخت در رابطه می باشد، بررسی این ارتباط از جنبه نظری و کاربردی دارای اهمیت است، پس هدف این مطالعه بررسی و تعیین نقش مولفه های فراشناختی در خودتنظیمی تحصیلی بود، روش پژوهش حاضر از نوع همبستگی است که 318 دانش آموز پسر پایه دوم دبیرستان از منطقه شش آموزش و پرورش شهر تهران، به روش نمونه گیری خوشه ای، انتخاب شدند. آنان پرسشنامه های باورهای فراشناختی ولز کارترایت- هاتون (2004)، حالت فراشناختی اونیل و عابدی (1996) و خودتنظیمی تحصیلی ریان و کاتل (1989) را تکمیل کردند، داده ها با استفاده از روش رگرسیون چند متغیری گام به گام ضریب همبستگی پیرسون، تحلیل شد، یافته های پژوش نشان دادکه حالت فراشناختی با خودتنظیمی تحصیلی رابطه مثبت دارد، اما بین باورهای فراشناختی و خودتنظیمی تحصیلی رابطه منفی وجود دارد، به علاوه مولفه های برنامه ریزی، کنترل ناپذیری و نیاز به کنترل، 26 درصد از واریانس خودتنظیمی را پیش بینی میکنند، براساس مبانی نظری و نتایج این پژوهش، باورها و حالت فراشناختی یا خودتنظیمی تحصیلی، به گونه متفاوت رابطه دارند، بنابراین، آموزش مولفه های فراشناختی می تواند در بهبود و افزایش خودتنظیمی تحصیلی دانش آموازن موثر باشد، البته به هنگام انتخاب و تدوین محتوی آموزشی، یافته های این پژوهش باید مدنظر قرار گیرد.
    کلید واژگان
    باورهای فراشناختی
    بازدارنده
    تسهیل کننده
    حالت فراشناختی
    خودتنظیمی تحصیلی

    شماره نشریه
    7
    تاریخ نشر
    2011-11-22
    1390-09-01
    ناشر
    دانشگاه علامه طباطبائی
    Allameh Tabataba’i University
    سازمان پدید آورنده
    دانشجوی دانشگاه شهید بهشتی
    هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی

    شاپا
    2345-6051
    2476-6178
    URI
    https://dx.doi.org/10.22054/qccpc.2011.5929
    http://qccpc.atu.ac.ir/article_5929.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/135019

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب