• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فرهنگ مشاوره و روان درمانی
    • دوره 7, شماره 25
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فرهنگ مشاوره و روان درمانی
    • دوره 7, شماره 25
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    نقش واسطه‌گری طرحواره‌های ناسازگار اولیه در رابطه بین سبک های دلبستگی و افسردگی در دانشجویان

    (ندگان)پدیدآور
    سهرابی, فرامرزدارابی, افسانهراستگو, ناهیدجلالوند, محمداعظمی, یوسف
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    591.5کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله علمی - پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    هدف از پژوهش حاضر تبیین نقش واسطه‌گرى طرحواره‌های ناسازگار اولیه در رابطه‌ی سبک‌های دلبستگی و افسردگی می‌باشد. گروه نمونه مورد مطالعه در این پژوهش شامل 300 نفر از دانشجویان دانشگاه امیرکبیر و علامه طباطبایی در سال 91-92 بود. این گروه نمونه به شیوه‌ى خوشه‌اى چندمرحله‌اى برگزیده شدند. به منظور گردآورى اطلاعات از سه مقیاس افسردگى بک (2)، فرم کوتاه طرحواره‌‌ی یانگ، سبک دلبستگی بزرگسالان (AAI) استفاده شد. نتایج حاصل از تحلیل مسیر نشان داد که سبک‌های دلبستگی ایمن و ناایمن به دو شکل مستقیم و غیرمستقیم داراى تأثیر معنى‌دار بر افسردگی می‌باشند. مقدار اثر مستقیم دلبستگی ایمن بر افسردگی برابر است با (17/0-) و اثر غیر مستقیم آن از طریق طرحواره‌های ناسازگار اولیه برابر با (46/0-) می‌باشد. هم‌چنین مقدار اثر مستقیم دلبستگی ناایمن دوسوگرا و اجتنابی بر افسردگی به ترتیب برابر است با (14/0 و 06/0) و اثر غیرمستقیم این دو متغیر از طریق طرحواره‌های ناسازگار اولیه برابر با (104/0 و 14/0) می‌باشد. بنابراین نتایج به دست آمده نشان داد که سبک‌های‌ دلبستگی از طریق طرحواره‌های ناسازگار اولیه، افسردگی را در فرد موجب می‌شوند.
    کلید واژگان
    طرحواره‌های ناسازگار اولیه
    سبک‌های دلبستگی‌
    افسردگی

    شماره نشریه
    25
    تاریخ نشر
    2016-05-21
    1395-03-01
    ناشر
    دانشگاه علامه طباطبائی
    Allameh Tabataba’i University
    سازمان پدید آورنده
    دانشیار گروه روانشناسی بالینی دانشگاه علامه طباطبائی
    فارغ التحصیل روانشناسی بالینی دانشگاه علامه طباطبائی
    فارغ التحصیل روانشناسی بالینی دانشگاه علامه طباطبائی
    فارغ التحصیل روانشناسی بالینی دانشگاه شیراز
    دانشجوی دکترای تخصصی دانشگاه علامه طباطبائی

    شاپا
    2345-6051
    2476-6178
    URI
    https://dx.doi.org/10.22054/qccpc.2016.5889
    http://qccpc.atu.ac.ir/article_5889.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/135001

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب