• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فرهنگ مشاوره و روان درمانی
    • دوره 1, شماره 1
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فرهنگ مشاوره و روان درمانی
    • دوره 1, شماره 1
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    مقایسه اثر بخشی زوج درمانی به تنهایی و زوج درمانی به همراه خانواده های اصلی در کاهش تعارض های زناشویی

    (ندگان)پدیدآور
    فرح بخش, کیومرث
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    227.6کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله علمی - پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    یکی از مشکلات زندگی زناشویی تعارض و کشمکش بین زوجین است که همواره عوارض متعددی را در پی دارد. برای پیشگیری و درمان تعارض های زناشویی روش ها و رویکردهای متعددی بر مبنای نظریه های شناختی، رفتاری و بصیرت محور به وجود آمده است که مداخلات آنها عمدتا بر زوج ها متمرکز است و عوامل زمینه ای مانند خانواده های اصلی زوجین یعنی خانواده ای که زوجین در آن رشد و نمو داشته اند را نادیده میگیرند. این در حای است که بنا به روش درمان چند سیستمی مشکلات و مسائل زندگی علاوه بر آنکه متأثر از عوامل درون فردی است ناشی از عوامل موقعیتی و زمینه ای نیز می باشد و در فرایند درمان باید آنها را مد نظر داشت. هدف از انجام این پژوهش بررسی مقایسه اثر بخشی زوج درمانی همراه با خانواده های اصلی با زوج درمانی به تنهایی در کاهش تعارض های زناشویی بوده و پایداری درمان ناشی از آن بوده است. در این پژوهش فرض شده است: 1- تعداد جلسات زوج درمانی همراه با خانواده های اصلی کمتر از زوج درمانی به تنهایی است. 2- پایداری زوج درمانی همراه با خانواده اصلی پس از سه ماه بیشتر از زوج درمانی به تنهایی است. برای بررسی این فرضیات دو گروه زوج که دارای درگیری زناشویی بوده و متمایل به شرکت در درمان بوده اند انتخاب شدند. یک گروه زوجین نیز که دارای تعارض زناشویی بوده اند و تمایل به شرکت در درمان نداشته اند اما در تکمیل آزمون ها تمایل خود را به همکاری اعلام نمودند به عنوان گروه کنترل انتخاب شدند. از آزمون سنجش زناشویی که توسط ثنایی و ترابی ترجمه شده و فرم ثبت تعداد در گیری ها به عنوان ابزار اندازه گیری استفاده شده است. روشها و فنون مورد استفاده برای گروه های آزمایش براساس نظریه شناختی- عاطفی و رفتاری الیس و واقعیت درمانی گلاسر تدوین گردید، با این تفاوت که در زوج درمانی همراه با خانواده های اصلی علاوه بر زوجین، والدین آنها نیز حضور پیدا می کردند. یک هفته پیش از شروع از هر سه گروه پیش آزمون به عمل آمد و یک هفته پس از اتمام درمان پس آزمون اول و سه ماه بعد پس آزمون دوم اجرا گردید. نتایج حاصل پژوهش نشان داد تعداد جلسات درمانی در زوج درمانی همراه با خانواده اصلی به طور معنی داری کمتر از زوج درمانی به تنهایی است و اثربخشی زوج درمانی همراه با خانواده اصلی در پس آزمون اول و دوم بیشتر از زوج درمانی به تنهایی مشاهده گردید. بر اساس نتایج این پژوهش پیشنهاد می شود هنگام زوج درمانی برای کاهش تعارض های زناشویی خانواده های اصلی نیز مد نظر قرار گیرند.
    کلید واژگان
    زوج درمانی
    زوج درمانی به تنهایی.زوج درمانی همراه با خانواده اصلی
    تعارض زناشویی

    شماره نشریه
    1
    تاریخ نشر
    2010-05-22
    1389-03-01
    ناشر
    دانشگاه علامه طباطبائی
    Allameh Tabataba’i University
    سازمان پدید آورنده
    دانشیار مشاوره دانشگاه علامه طباطبائی

    شاپا
    2345-6051
    2476-6178
    URI
    https://dx.doi.org/10.22054/qccpc.2010.5870
    http://qccpc.atu.ac.ir/article_5870.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/134982

    Related items

    Showing items related by title, author, creator and subject.

    • اثربخشی روان درمانی غنی شده با تحریک جریان مستقیم فراجمجمه ای ,روان درمانی غنی نشده با تحریک جریان مستقیم فراجمجمه ای و روان درمانی به تنهائی(فراشناخت درمانی)بر الگوی امواج مغزی افراد مبتلا به افسردگی اساسی 

      فرهمند, وحید؛ قشونی, مجید؛ نوحی, شهناز؛ طلائی, علی (دانشگاه علوم پزشکی مشهد, 2023-09-23)
      مقدمهاین پژوهش با هدف مقایسه اثربخشی درمان فراشناختی با تحریک جریان مستقیم،روان درمانی غنی نشده با تحریک جریان مستقیم فراجمجمه ای و روان درمانی به تنهائی(درمان فراشناختی) بر الگوی امواج مغزی افراد مبتلا به افسردگی اساسی ...

    • مقایسه اثربخشی بازی‌درمانی انفرادی و بازی‌درمانی همراه با خانواده‌درمانی بر کاهش مشکلات رفتاری کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی/نقص توجه 

      ترابی مخصوص, سهیلا؛ رحمانیان, مهدیه؛ فرخ زاد, پگاه؛ علیبازی, هوشنگ (دانشگاه شهید چمران اهوازShahid Chamran Univercity of Ahvaz, 2016-02-20)
      اختلال بیش ‌فعالی/نقص توجه یکی از شایع‌ترین اختلال‌های روان‌شناختی دوران کودکی است، بنابراین شناسایی روش درمانی مؤثر و ماندگار بسیار مهم است. هدف از پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی بازی‌درمانی انفرادی با بازی‌درمانی توأم با ...

    • اثر لیزر درمانی کم توان، ورزش درمانی و دارو درمانی بر روی سندرم درد میوفاشیال در ناحیه عضله ذوزنقه‌ای فوقانی: یک کارآزمایی بالینی 

      طاهری, پریسا؛ وحدت پور, بابک؛ عندلیب, سمیه؛ برادران مهدوی, صادق (دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان, 2019-06-01)
      چکیده زمینه و هدف: از آنجایی که سندرم درد میوفاشیال در ناحیه عضله ذوزنقه­ای شایع‌ است، لذا هدف این مطالعه، تعیین و مقایسه اثر لیزر درمانی کم توان، ورزش ­درمانی و دارو درمانی بر روی سندرم درد میوفاشیال در عضله ذوزنقه­ای ...

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب