• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • دانش شناسی
    • دوره 6, شماره 21
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • دانش شناسی
    • دوره 6, شماره 21
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    بررسی وضعیت وب سایت‌های کتابخانه‌های دانشکده‌ای و پژوهشکده‌ای در دانشگاه شهید بهشتی

    (ندگان)پدیدآور
    اصنافی, امیررضاارشدی, هماپیری, زهراصفازاده, سارامیرزایی, مریم
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    1.875 مگابایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    هدف: تحقیق حاضر، در نظر دارد به ارزیابی محتوایی و ساختاری وب سایت‌های کتابخانه­های دانشکده­ای و پژوهشکده­ای در دانشگاه شهید بهشتی و رتبه­بندی این وب سایت‍‌ها بپردازد. روش پژوهش: پژوهش حاضر به روش پیمایشی و به صورت توصیفی، صورت گرفته است. ابزار پژوهش، سیاهه وارسی است که پایه اصلی آن، مقاله منصوریان (1390) بوده است که با بررسی متون و انجام اصلاحات لازم در آن، 53 عنصر به صورت نهایی به دست آمده است. جامعه آماری مورد مطالعه شامل صفحات وب کتابخانه­های دانشکده­ای و پژوهشکده­های دانشگاه شهید بهشتی است. داده­های پژوهش مورد نظر از طریق مراجعه به صفحات وب کتابخانه­های دانشکده­ای و پژوهشکده­های دانشگاه شهید بهشتی از اواخر بهمن ماه 1391 تا نیمه اردیبهشت ماه سال 1392 به دست آمده است. ارزیابی وب سایت‌های کتابخانه­های دانشکده ای و پژوهشکده‌های دانشگاه شهید بهشتی به صورت مشاهده مستقیم این وب سایت‌ها و بر اساس تنظیم سیاهه وارسی  انجام شده است. یافته­ها: از مجموع 11 وبگاه کتابخانه دانشکده­ای در دانشگاه شهید بهشتی، دانشکده­های علوم تربیتی و روانشناسی، حقوق و الهیات در رتبه­های اوّل تا سوّم قرار دارند. از کل 53 عنصر ضروری برای وبگاه‌های کتابخانه­های مورد بررسی، کتابخانه ­های دانشکده­های علوم تربیتی و روانشناسی 19،  حقوق 14 و الهیات 13 عنصر را در وبگاه‌های خود قرار داده­اند. این امر نشان میدهد که وبگاه‌های مذکور، حداقل عناصر ضروری در یک وبگاه کتابخانه ای را مورد استفاده قرار نداده اند و نتوانسته اند با کاربران خود ارتباط و تعامل ایجاد کنند.  از طرفی، یافته­ها نشان داد از مجموع 4 پژوهشکده موجود در دانشکده شهید بهشتی، وبگاه پژوهشکده خانواده با درج 13 عنصر از 53 عنصر در در رتبه اوّل قرار دارد. هر چند این وبگاه، بین وبگاه‌های سایر پژوهشکده­های دانشگاه شهید بهشتی شاخص ترین است، ولیکن با یک وبگاه کارآمد و کاربرد پذیر که بتواند به کاربران خود خدمات ارائه کند فاصله بسیار دارد.  نتیجه گیری: این امر ضروری به نظر می رسد که کتابداران و مدیران کتابخانه های دانشکده ای و پژوهشکده ای در دانشگاه شهید بهشتی، با بهره گیری از نتایج پژوهش حاضر، نسبت به تغییر ساختار وبگاه‌های خود و غنی سازی اطلاعاتی آن به لحاظ آموزشی، پژوهشی و خدماتی اقدام نموده و با اصلاح محتوا و ساختار این وبگاه‌ها به ارائه خدمات بهینه و روزآمد به کاربران خود بپردازند. در انتها، پیشنهاد می شود در پژوهشی دیگر، دیدگاه کاربران وبگاه‌های کتابخانه‌های دانشکده‌ای و پژوهشکده ای دانشگاه شهید بهشتی به منظور بررسی میزان کاربردپذیری این وبگاه‌ها مورد ارزیابی و مطالعه قرار گیرد.
    کلید واژگان
    دانشگاه شهید بهشتی
    ارزیابی وب سایت
    وب سایت کتابخانه
    کتابخانه دانشکده‌ای
    کتابخانه پژوهشکده‌ای

    شماره نشریه
    21
    تاریخ نشر
    2013-08-23
    1392-06-01
    ناشر
    دانشگاه آزاد اسلامی تهران شمال
    سازمان پدید آورنده
    استادیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شهید بهشتی،
    دانشجویان کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شهید بهشتی
    دانشجویان کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شهید بهشتی
    دانشجویان کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شهید بهشتی
    دانشجویان کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شهید بهشتی

    شاپا
    2008-2784
    URI
    http://qje.iau-tnb.ac.ir/article_517573.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/134319

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب