بررسی وضعیت وب سایتهای کتابخانههای دانشکدهای و پژوهشکدهای در دانشگاه شهید بهشتی
(ندگان)پدیدآور
اصنافی, امیررضاارشدی, هماپیری, زهراصفازاده, سارامیرزایی, مریمنوع مدرک
Textپژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف: تحقیق حاضر، در نظر دارد به ارزیابی محتوایی و ساختاری وب سایتهای کتابخانههای دانشکدهای و پژوهشکدهای در دانشگاه شهید بهشتی و رتبهبندی این وب سایتها بپردازد.
روش پژوهش: پژوهش حاضر به روش پیمایشی و به صورت توصیفی، صورت گرفته است. ابزار پژوهش، سیاهه وارسی است که پایه اصلی آن، مقاله منصوریان (1390) بوده است که با بررسی متون و انجام اصلاحات لازم در آن، 53 عنصر به صورت نهایی به دست آمده است. جامعه آماری مورد مطالعه شامل صفحات وب کتابخانههای دانشکدهای و پژوهشکدههای دانشگاه شهید بهشتی است. دادههای پژوهش مورد نظر از طریق مراجعه به صفحات وب کتابخانههای دانشکدهای و پژوهشکدههای دانشگاه شهید بهشتی از اواخر بهمن ماه 1391 تا نیمه اردیبهشت ماه سال 1392 به دست آمده است. ارزیابی وب سایتهای کتابخانههای دانشکده ای و پژوهشکدههای دانشگاه شهید بهشتی به صورت مشاهده مستقیم این وب سایتها و بر اساس تنظیم سیاهه وارسی انجام شده است.
یافتهها: از مجموع 11 وبگاه کتابخانه دانشکدهای در دانشگاه شهید بهشتی، دانشکدههای علوم تربیتی و روانشناسی، حقوق و الهیات در رتبههای اوّل تا سوّم قرار دارند. از کل 53 عنصر ضروری برای وبگاههای کتابخانههای مورد بررسی، کتابخانه های دانشکدههای علوم تربیتی و روانشناسی 19، حقوق 14 و الهیات 13 عنصر را در وبگاههای خود قرار دادهاند. این امر نشان میدهد که وبگاههای مذکور، حداقل عناصر ضروری در یک وبگاه کتابخانه ای را مورد استفاده قرار نداده اند و نتوانسته اند با کاربران خود ارتباط و تعامل ایجاد کنند. از طرفی، یافتهها نشان داد از مجموع 4 پژوهشکده موجود در دانشکده شهید بهشتی، وبگاه پژوهشکده خانواده با درج 13 عنصر از 53 عنصر در در رتبه اوّل قرار دارد. هر چند این وبگاه، بین وبگاههای سایر پژوهشکدههای دانشگاه شهید بهشتی شاخص ترین است، ولیکن با یک وبگاه کارآمد و کاربرد پذیر که بتواند به کاربران خود خدمات ارائه کند فاصله بسیار دارد.
نتیجه گیری: این امر ضروری به نظر می رسد که کتابداران و مدیران کتابخانه های دانشکده ای و پژوهشکده ای در دانشگاه شهید بهشتی، با بهره گیری از نتایج پژوهش حاضر، نسبت به تغییر ساختار وبگاههای خود و غنی سازی اطلاعاتی آن به لحاظ آموزشی، پژوهشی و خدماتی اقدام نموده و با اصلاح محتوا و ساختار این وبگاهها به ارائه خدمات بهینه و روزآمد به کاربران خود بپردازند. در انتها، پیشنهاد می شود در پژوهشی دیگر، دیدگاه کاربران وبگاههای کتابخانههای دانشکدهای و پژوهشکده ای دانشگاه شهید بهشتی به منظور بررسی میزان کاربردپذیری این وبگاهها مورد ارزیابی و مطالعه قرار گیرد.
کلید واژگان
دانشگاه شهید بهشتیارزیابی وب سایت
وب سایت کتابخانه
کتابخانه دانشکدهای
کتابخانه پژوهشکدهای
شماره نشریه
21تاریخ نشر
2013-08-231392-06-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی تهران شمالسازمان پدید آورنده
استادیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شهید بهشتی،دانشجویان کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شهید بهشتی
دانشجویان کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شهید بهشتی
دانشجویان کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شهید بهشتی
دانشجویان کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شهید بهشتی




