چه نوع آزمونی برای اندازهگیری وضعیت مهارتهای سواد اطلاعاتی دانشجویان دانشگاه پیام نور، مناسب است؟
(ندگان)پدیدآور
یزدانی, فریدوننوع مدرک
Textپژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف: هدف اساسی این پژوهش عبارت است از ساخت، اعتباریابی و پایاسازی آزمونی برای سنجش مهارتهای سواد اطلاعاتی دانشجویان دانشگاه پیام نور.
روش پژوهش: روش مورد استفاده در این پژوهش، توصیفی و از نوع پیمایشی است و جامعه آماری آن را کلیه دانشجویان دانشگاه پیام نور استان همدان در سال تحصیلی 91-1390 تشکیل میدهند، که تعداد کل آنها 28530 نفر میشود. برای نمونهگیری از شیوه نمونهگیری تصادفی خوشهای استفاده شد، و بر این اساس تعداد 387 نفر آزمودنی از دو مرکز بر اساس فرمول نمونهگیری کرجسی و مورگان انتخاب گردید. برای جمعآوری اطلاعات لازم، مقیاسی به نام مقیاس سنجش سواد اطلاعاتی توسط محقق بر اساس معیارهای علمی و بر اساس طیف لیکرت ساخته شد. این مقیاس در برگیرندهی 5 مؤلفه (مبتنی بر 5 استاندارد سواد اطلاعاتی) و 30 گویه است که آزمودنی باید آن را به شیوه خود - ارزیابی پاسخ دهد. برای مناسب سازی گویههای آن از توان افتراقی، و برای تعیین میزان روایی آن از روایی محتوایی، صوری و سازه (روایی همگرا و تحلیل عاملی) استفاده شد. بر این اساس، میزان همبستگی بین این آزمون و آزمون اصغرنیا (Asgharnia, 2009) در روایی همگرا 77/0 بوده است. همچنین نتیجه تحلیل عاملی اکتشافی مقدماتی (به روش تحلیل مؤلفههای اصلی) بر روی مقیاس به استخراج 6 عامل با یک واریانس تراکمی نزدیک 5/66% منجر میشود. به علاوه، نتیجه تحلیل عاملی تأییدی بر روی ابزار نیز منجر به استخراج 5 عامل با واریانس تراکمی حدود 63% میگردد. برای تعیین میزان پایایی آزمون به شیوه همسانی درونی نیز از آزمون آلفای کرونباخ استفاده شد، و بر این اساس میزان آلفای کرونباخ برای کل گویهها عدد 94/0 به دست آمد.
یافتهها: در کل نتایج تحقیق نشان داد که مقیاس سنجش سواد اطلاعاتی، مقیاسی مناسب برای استفاده در سنجش سواد اطلاعاتی دانشجویان، در بافت نظام آموزش از دور است. علاوه بر این، نتیجه بررسی نشان داد که وضع سواد اطلاعاتی دانشجویان دانشگاه پیام نور در کل در حد نسبتاً متوسطی است.
نتیجه گیری: با توجه به اینکه ابزار معرفی شده در این پژوهش روا و پایا بوده است، پیشنهاد میشود از این ابزار برای سنجش سطح مهارتهای سواد اطلاعاتی دانشجویان دانشگاههای پیام نور سایر استانها نیز استفاده شود، تا از این راه بتوان با برنامهریزی درست نسبت به رفع کم و کاستیهای مهارتهای آنان اقدام کرد. نتیجه دیگر پژوهش نشان داد که بین وضع موجود سواد اطلاعاتی دانشجویان دانشگاه پیام نور استان همدان و سطح مطلوب آن فاصله وجود دارد. پیشنهاد میشود مسئولین دانشگاه نسبت به برگزاری کلاسها و کارگاههای سواد اطلاعاتی برای دانشجویان اقدام کنند. توصیه میشود درسی به عنوان مهارتهای سواد اطلاعات پایه، برای دانشجویان مقطع کارشناسی در برنامه درسی تمامی رشتهها گنجانده شود تا دانشجویان با مهارتهای لازم سواد اطلاعاتی از محیط دانشگاه فارغ التحصیل شوند، و بتوانند در محیط واقعی جامعه با در برداشتن این توانایی به حل مشکلات بپردازند.
کلید واژگان
سواد اطلاعاتیمقیاس سنجش سواد اطلاعاتی
روایی
پایایی
آموزش عالی
دانشجویان دانشگاه پیام نور
شماره نشریه
23تاریخ نشر
2014-02-201392-12-01




