تعیین سطح مهارتهای سواد اطلاعاتی کتابداران سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان بر اساس مدل آیزنبرگ و برکویتز
(ندگان)پدیدآور
شعبانی, احمدزمانی, بی بی عشرتعابدی لنجی, علیرضاسلیمانی, ناهیدنوع مدرک
Textپژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف: هدف این پژوهش تعیین میزان مهارتهای سواد اطلاعاتی کتابداران سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان بر حسب مدل آیزنبرگ و برکویتز است.
روش پژوهش: پژوهش حاضر پیمایش - توصیفی است. همه کتابداران کتابخانههای سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان مشتمل بر 240 نفر جامعه آماری این پژوهش را شکل داده است. روش نمونهگیری تصادفی ساده و حجم نمونه 137 نفر است. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه محقق ساخته است که ضریب پایایی آن با استفاده از فرمول آلفای کرونباخ 87/0 محاسبه شد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار اس پی اس اس در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی انجام گرفت.
یافتهها: بر اساس نتایج حاصله میانگین کلیه مؤلفهها بیشتر از سطح متوسط بود و بیشترین میانگین مربوط به مهارت ارزیابی با میانگین 21/4 و کمترین، مربوط به مهارت مکانیابی و دسترسی اطلاعات با میانگین 07/4 بوده است.
نتیجه گیری: نتایج این پژوهش نشان داد که کتابداران سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان میزان کاربرد مؤلفههای مهارتهای سواد اطلاعاتی بر اساس مدل آیزنبرگ و برکویتز را بیشتر از سطح متوسط میدانند. نتایج همچنین نشان داد که بین نظرات پاسخگویان بر حسب متغیرهای جمعیت شناختی رشته تحصیلی و سطح تحصیلات تفاوت معنادار وجود دارد.
کلید واژگان
اصفهانسازمان فرهنگی تفریحی شهرداری
سواد اطلاعاتی
شماره نشریه
25تاریخ نشر
2014-08-231393-06-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی تهران شمالسازمان پدید آورنده
استاد، عضو هیأت علمی دانشگاه اصفهان،دانشیار، عضو هیأت علمی دانشگاه اصفهان
کارشناس ارشد علوم کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه اصفهان
کارشناس ارشد علوم کتابداری و اطلاع رسانی، مسئول کتابخانه شهید منتظری، اداره کل استان چهارمحال و بختیاری، نهاد کتابخانههای عمومی کشور.




