تأثیر استفاده از برچسب بر رتبهبندی تصاویر در موتور کاوش گوگل
(ندگان)پدیدآور
حریری, نجلااحمدی, شیدهنوع مدرک
Textپژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف: هدف اصلی در پژوهش حاضر، تعیین تأثیر استفاده از برچسب بر رتبهبندی تصاویر در موتور کاوش گوگل است. به منظور نیل به این هدف، چگونگی رتبهبندی نتایج جستوجو در استفاده و عدم استفاده از برچسب در موتور کاوش گوگل مورد بررسی قرارگرفته است. روش پژوهش: پژوهش به روش تجربی انجام شده است. جامعهی پژوهش 30 تصویر از تمبرهای قدیمی ایران مربوط به سالهای 1331 تا 1357 است. برای اجرای این پژوهش 2 سایت با استفاده از دو حساب کاربری در محیط گوگل ایجاد شد و این تصاویر در سایت شماره 1 همراه با برچسب و در سایت شماره 2 بدون برچسب بارگذاری شدند. پس از گذشت یک بازه زمانی 40 روزه، تصاویر در بخش جستوجوی تصاویر موتور کاوش گوگل مورد جستوجو قرار گرفتند. در تجزیه و تحلیل توصیفی، ابتدا دادههای جمعآوریشده با تهیه و تنظیم جدول توزیع فراوانی خلاصه شد و با کمک آمار توصیفی درصد فراوانی دادهها نشان داده شد. همچنین در تجزیه و تحلیل استنباطی برای بررسی چگونگی رتبهبندی هر یک از متغیرها، از میانگین، انحراف معیار و آزمون t مستقل استفاده شده است. یافته ها: نتایج حاکی از آن است که مجموع امتیازهای کسب شده توسط تصاویر همراه با برچسب برابر با 265 و مجموع امتیازهای کسب شده توسط تصاویر بدون برچسب برابر با 260 است. در نهایت مقایسه نتایج حاصل نشان میدهد که مجموع امتیازهای رتبهها در استفاده از برچسب نسبت به عدم استفاده از برچسب بیشتر است. نتیجه گیری: نتایج حاصل از این پژوهش نشان میدهد که استفاده از برچسب در تصاویر هنگام بارگذاری در اینترنت، تأثیر مثبتی در رتبهبندی نتایج جستجوی این تصاویر توسط موتور کاوش گوگل دارد.
کلید واژگان
بازیابی اطلاعاتبازیابی تصاویر
جستوجوی تصاویر
برچسب
رتبهبندی تصاویر
شماره نشریه
36تاریخ نشر
2017-05-221396-03-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی تهران شمالسازمان پدید آورنده
دانشیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران، ایراندانشجوی کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران، ایران




