بررسی تأثیر میزان هوش هیجانی کتابداران بر رضایتمندی دانشجویان تحصیلات تکمیلی در کتابخانههای دانشگاه رازی
(ندگان)پدیدآور
نصرتی, مهساسهیلی, فرامرزچشمه سهرابی, مظفرنوع مدرک
Textپژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر هوش هیجانی کتابداران کتابخانههای دانشگاه رازی بر میزان رضایتمندی دانشجویان تحصیلات تکمیلی از کتابخانههای این دانشگاه است.
روش پژوهش: روش پژوهش حاضر از نوع توصیفی – پیمایشی است. برای سنجش میزان هوش هیجانی از آزمون استاندارد هوشهیجانی بار-آن و برای سنجش رضایتمندی دانشجویان نیز از پرسشنامه محققساخته استفاده شد. برای سنجش پایایی پرسشنامهها از آزمون آلفای کرونباخ استفاده گردید که این میزان برای پرسشنامه هوش هیجانی 84% و برای پرسشنامه رضایتمندی 91% گزارش شد. جامعهآماری شامل 43 نفر مدیران و کتابداران شاغل در کتابخانههای دانشگاه رازی و 1568 نفر دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه رازی که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای 291 نفر به عنوان نمونه در نظر گرفته شدند. برای تجزیه و تحلیل داده در سطح آمار توصیفی از فراوانی، درصد، میانگین و انحراف معیار، در سطح آمار استنباطی از آزمونها ضریب همبستگی پیرسون، تی تک نمونهای و تی برای نمونههای مستقل استفاده شده است.
یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد که هوش هیجانی کتابداران دانشگاه رازی بر میزان رضایتمندی دانشجویان تحصیلات تکمیلی بر سازماندهی امور کتابخانه، بهرهوری از زمان و کیفیت رفتار پرسنل تأثیر دارد. همچنین هوش هیجانی کتابداران دانشگاه رازی و میزان رضایتمندی دانشجویان از خدمات کتابخانه بالاتر از حد متوسط است.
نتیجهگیری: نتایج پژوهش نشان داد هر چه هوش هیجانی کتابداران کتابخانههای دانشگاه رازی افزایش یابد میزان رضایتمندی دانشجویان تحصیلات تکمیلی بیشتر خواهد شد. همچنین نتایج نشان دهندهی بالا بودن هوش هیجانی کتابداران و رضایتمندی مراجعان کتابخانههای دانشگاه رازی است.
کلید واژگان
هوش هیجانیهوش هیجانی کتابدارن
رضایتمندی دانشجویان
کتابخانههای دانشگاهی
شماره نشریه
34تاریخ نشر
2016-11-211395-09-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی تهران شمالسازمان پدید آورنده
کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش شناسیاستادیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه پیام نور
استادیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه اصفهان




