• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • دانش شناسی
    • دوره 9, شماره 33
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • دانش شناسی
    • دوره 9, شماره 33
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    ارزیابی استفاده از آمیخته بازاریابی در وب‌‌سایت‌های کتابخانه‌های تخصصی شهر تهران (حوزه علوم انسانی)

    (ندگان)پدیدآور
    میرحیدری, مریم الساداتغفوری, محبوبهاصنافی, امیررضا
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    601.6کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    هدف: با توجه به اهمیت بازاریابی در جذب مخاطبان و بهره­وری بیشتر کتابخانه­ها، هدف این پژوهش مطالعه وجود ابزارهای بازاریابی در وب­سایت­ها و پورتال­های کتابخانه­های تخصصی حوزه علوم انسانی شهر تهران در ارائه راه‌کارهایی به منظور توسعه و بالابردن خدمات به کاربران می­باشد. روش پژوهش: این پژوهش به روش ارزیابی اکتشافی انجام شده است. ارزیابی اکتشافی یکی از پرکاربردترین روش­های ارزیابی است که مبتنی بر سیاهه وارسی بوده و برای تعیین کاربردپذیری سیستم­های تعاملی به کار می­رود. جامعه پژوهش شامل 26 وب­سایت کتابخانه تخصصی حوزه علوم انسانی، متمرکز در شهر تهران است که میزان تطابق ابزارهای بازاریابی موجود در وب­سایت­های مورد بررسی با معیارها و مؤلفه­های تعیین شده، براساس سیاهه وارسی محقق ساخته، به عنوان ابزار سنجش به کار گرفته شده است. این سیاهه وارسی دارای پنج شاخص کلی (شخصی­سازی، توزیع، ترویج، محصول و قیمت) و هیجده زیرشاخص است که برخی از زیرشاخص­ها دارای مؤلفه­های خاص­تری نیز هستند. یافته‌ها: یافته­های پژوهش نشان می­دهد که وب­سایت­های کتابخانه­های تخصصی در مجموع به میزان 40/47 درصد در شاخص شخصی­سازی، 40/15 درصد در شاخص توزیع، 32/33 درصد در شاخص ترویج، 21/30 درصد در شاخص محصول و 32/24 درصد در شاخص قیمت از ابزارهای بازاریابی استفاده کرده­اند. نتیجه­گیری: نتایج نشان می­دهد بیشتر کتابخانه­های تخصصی بررسی شده در این پژوهش، گام­های اولیه را در راستای اجرای بازاریابی اطلاعات در سازمان­های متبوع خود برداشته­اند؛ اما بسیار ابتدایی و ضعیف عمل کرده و نیاز به تلاش­های بیشتری برای بهبود قابلیت­های اجرایی در وب‌سایت‌های خود دارند. به طوری‌که بسیاری از شاخص­های در نظرگرفته شده در این پژوهش در سطح مطلوبی قرار ندارند.
    کلید واژگان
    بازاریابی
    کتابخانه‌ تخصصی
    خدمات کتابخانه‌ای
    وب‌سایت کتابخانه ای

    شماره نشریه
    33
    تاریخ نشر
    2016-08-22
    1395-06-01
    ناشر
    دانشگاه آزاد اسلامی تهران شمال
    سازمان پدید آورنده
    کارشناس ارشد کتابداری و اطلاع‌رسانی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمال، پژوهشگر بنیاد ایران‌شناسی
    کارشناس ارشد کتابداری و اطلاع‌رسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال
    استادیار گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه شهید بهشتی

    شاپا
    2008-2784
    URI
    http://qje.iau-tnb.ac.ir/article_525978.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/134261

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب