ارزیابی استفاده از آمیخته بازاریابی در وبسایتهای کتابخانههای تخصصی شهر تهران (حوزه علوم انسانی)
(ندگان)پدیدآور
میرحیدری, مریم الساداتغفوری, محبوبهاصنافی, امیررضانوع مدرک
Textپژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف: با توجه به اهمیت بازاریابی در جذب مخاطبان و بهرهوری بیشتر کتابخانهها، هدف این پژوهش مطالعه وجود ابزارهای بازاریابی در وبسایتها و پورتالهای کتابخانههای تخصصی حوزه علوم انسانی شهر تهران در ارائه راهکارهایی به منظور توسعه و بالابردن خدمات به کاربران میباشد.
روش پژوهش: این پژوهش به روش ارزیابی اکتشافی انجام شده است. ارزیابی اکتشافی یکی از پرکاربردترین روشهای ارزیابی است که مبتنی بر سیاهه وارسی بوده و برای تعیین کاربردپذیری سیستمهای تعاملی به کار میرود. جامعه پژوهش شامل 26 وبسایت کتابخانه تخصصی حوزه علوم انسانی، متمرکز در شهر تهران است که میزان تطابق ابزارهای بازاریابی موجود در وبسایتهای مورد بررسی با معیارها و مؤلفههای تعیین شده، براساس سیاهه وارسی محقق ساخته، به عنوان ابزار سنجش به کار گرفته شده است. این سیاهه وارسی دارای پنج شاخص کلی (شخصیسازی، توزیع، ترویج، محصول و قیمت) و هیجده زیرشاخص است که برخی از زیرشاخصها دارای مؤلفههای خاصتری نیز هستند.
یافتهها: یافتههای پژوهش نشان میدهد که وبسایتهای کتابخانههای تخصصی در مجموع به میزان 40/47 درصد در شاخص شخصیسازی، 40/15 درصد در شاخص توزیع، 32/33 درصد در شاخص ترویج، 21/30 درصد در شاخص محصول و 32/24 درصد در شاخص قیمت از ابزارهای بازاریابی استفاده کردهاند.
نتیجهگیری: نتایج نشان میدهد بیشتر کتابخانههای تخصصی بررسی شده در این پژوهش، گامهای اولیه را در راستای اجرای بازاریابی اطلاعات در سازمانهای متبوع خود برداشتهاند؛ اما بسیار ابتدایی و ضعیف عمل کرده و نیاز به تلاشهای بیشتری برای بهبود قابلیتهای اجرایی در وبسایتهای خود دارند. به طوریکه بسیاری از شاخصهای در نظرگرفته شده در این پژوهش در سطح مطلوبی قرار ندارند.
کلید واژگان
بازاریابیکتابخانه تخصصی
خدمات کتابخانهای
وبسایت کتابخانه ای
شماره نشریه
33تاریخ نشر
2016-08-221395-06-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی تهران شمالسازمان پدید آورنده
کارشناس ارشد کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمال، پژوهشگر بنیاد ایرانشناسیکارشناس ارشد کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال
استادیار گروه علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه شهید بهشتی