بررسی میزان تأثیر کتاب درمانی بر کاهش علائم افسردگی: مطالعه موردی دانش آموزان پایه چهارم و پنجم دبستان دخترانه شهید توانا در تبریز
(ندگان)پدیدآور
سلحشور, نسیممیرحسینی, زهرهنوع مدرک
Textپژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف: با توجه به اهمیت درمان مشکلات روانی کودکان و اهمیت روشهای درمانی رشد مدار، هدف بررسی میزان تأثیر کتاب درمانی بر کاهش علائم افسردگی دانش آموزان پایه چهارم و پنجم دبستان دخترانه شهید توانا در تبریز بوده است.
روش پژوهش: پژوهش آزمایشی و از نوع پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل و پیگیری 2 ماهه بدون گروه کنترل بوده و با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس، و استفاده از پرسشنامه افسردگی کودکان ماریاکواکس، 24 نفر از دانش آموزان افسرده پایه چهارم و پنجم ابتدایی به صورت تصادفی به دو گروه تقسیم شدند. کتاب درمانی در 12 جلسه 60 دقیقهای هفتهای یک بار اجرا شد و گروه کنترل هیچ مداخلهای دریافت نکردند. برای بررسی پایداری اثر بخشی درمان، گروه آزمایش بعد از دو ماه آزمون افسردگی را مجدداً تکمیل کردند. محقق با استفاده از روش مصاحبه نیمه ساخت یافته اقدام به جمعآوری دادههای کیفی نمود و دادهها را با استفاده از آزمون t ﺍﺳﺘﻮﺩﻧﺖ وابسته مورد بررسی قرار داد.
یافتهها: مقایسهها نشان داد که افسردگی تمام آزمودنیها کاهش یافت و این کاهش در پیگیری دو ماهه نیز پایدار ماند. بر اساس یافتههای حاصله، مادران نگرش مثبتی به کتاب درمانی از خود نشان دادند.
نتیجهگیری: کتاب درمانی نه تنها علایم افسردگی را کاهش میدهد؛ بلکه با توجه به علاقه و استقبال مادران، میتوان از آن در بسیاری از موقعیتهای درمانی و آموزشی بهره جست.
کلید واژگان
کتاب درمانیافسردگی کودکان
شاگردان ابتدایی
مدرسهها
تبریز
شماره نشریه
29تاریخ نشر
2015-08-231394-06-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی تهران شمالسازمان پدید آورنده
دانشجوی کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه آزاد تهران شمالدانشیار گروه کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه آزاد اسلامی تهران شمال




