نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorفرهودی, فائزهfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-08T22:30:57Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-29T22:30:57Z
dc.date.available1399-07-08T22:30:57Zfa_IR
dc.date.available2020-09-29T22:30:57Z
dc.date.issued2015-11-22en_US
dc.date.issued1394-09-01fa_IR
dc.date.submitted2014-02-01en_US
dc.date.submitted1392-11-12fa_IR
dc.identifier.citationفرهودی, فائزه. (1394). تأثیر ویژگی‌های شخصیتی دانشجویان کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش‌شناسی بر رفتار اطلاع‌یابی آنها. دانش شناسی, 8(30), 87-96.fa_IR
dc.identifier.issn2008-2784
dc.identifier.urihttp://qje.iau-tnb.ac.ir/article_522160.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/134212
dc.description.abstract<strong>هدف:</strong> هدف اصلی این پژوهش شناسایی تأثیر ویژگی‌های شخصیتی دانشجویان بر دو عامل رفتار اطلاع یابی آنان (میزان ساعات اطلاع‌یابی در هفته و استفاده از مجاری دستیابی به اطلاعات) بود. <strong>روش پژوهش:</strong> این پژوهش از نوع کاربردی و روش این پژوهش پیمایشی- تحلیلی بود و به شیوه همبستگی انجام شد. با استفاده از پرسش‌نامه 5 عاملی شخصیت، ویژگی‌های شخصیتی دانشجویان و جهت بررسی رفتار اطلاع‌یابی دانشجویان از پرسش‌نامه دیگری استفاده شد. پایایی گویه‌های این دو پرسش‌نامه با آلفای کرونباخ به ترتیب 75/0 و 80/0 به دست آمد. جامعه این پژوهش شامل 60 دانشجوی سال آخر یا فارغ التحصیل کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران بود. جهت تحلیل داده‏ها از شاخص‏های آماری میانگین و انحراف معیار از آزمون تحلیل واریانس و تحلیل رگرسیون هم‌زمان استفاده شد. <strong>یافته‌ها:</strong> بین عصبیت و ساعات اطلاع­یابی در هفته رابطه معنادار و منفی وجود دارد (003/0r = -) و برون‌گرایی و ساعات اطلاع‌یابی رابطه معنادار و مثبت با هم دارند (541/0r=). بین انعطاف پذیری و ساعات اطلاع یابی (258/0r=) و بین توافق پذیری و ساعات اطلاع­یابی (275/0r=) رابطه وجود دارد اما معنادار نیست. یافته‌ها مبین آن است که بین استفاده از مجاری دستیابی به اطلاعات و عصبیت رابطه معنادار و منفی وجود دارد (001/0r= -) و بین استفاده از مجاری دستیابی به اطلاعات و برون‌گرایی رابطه معنادار و مثبت وجود دارد (483/0r =). <strong>نتیجه­گیری:</strong> نتایج این پژوهش حاکی از آن است که دانشجویان برون‌گرا، بیش از دیگران وقت خود را در هفته به جست‌وجوی اطلاعات و استفاده از کتابخانه‌ها و مراکز اطلاع‌رسانی بیش از هر مجرای اطلاع یابی دیگری استفاده می‌کنند و دانشجویان عصبی، کمتر در پی جست‌وجوی اطلاعات هستند.fa_IR
dc.format.extent148
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه آزاد اسلامی تهران شمالfa_IR
dc.relation.ispartofدانش شناسیfa_IR
dc.subjectویژگی‌های شخصیتیfa_IR
dc.subjectانطباق پذیریfa_IR
dc.subjectبرون‌گراییfa_IR
dc.subjectتعصبfa_IR
dc.subjectخلق و ‌خوfa_IR
dc.subjectخودآگاهیfa_IR
dc.subjectسازش پذیریfa_IR
dc.subjectرفتار سنجیfa_IR
dc.subjectبازیابی اطلاعاتfa_IR
dc.titleتأثیر ویژگی‌های شخصیتی دانشجویان کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش‌شناسی بر رفتار اطلاع‌یابی آنهاfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی دکتری علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران، ایرانfa_IR
dc.citation.volume8
dc.citation.issue30
dc.citation.spage87
dc.citation.epage96


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد