| dc.contributor.author | فرهودی, فائزه | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-07-08T22:30:57Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-09-29T22:30:57Z | |
| dc.date.available | 1399-07-08T22:30:57Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-09-29T22:30:57Z | |
| dc.date.issued | 2015-11-22 | en_US |
| dc.date.issued | 1394-09-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2014-02-01 | en_US |
| dc.date.submitted | 1392-11-12 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | فرهودی, فائزه. (1394). تأثیر ویژگیهای شخصیتی دانشجویان کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانششناسی بر رفتار اطلاعیابی آنها. دانش شناسی, 8(30), 87-96. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2008-2784 | |
| dc.identifier.uri | http://qje.iau-tnb.ac.ir/article_522160.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/134212 | |
| dc.description.abstract | <strong>هدف:</strong> هدف اصلی این پژوهش شناسایی تأثیر ویژگیهای شخصیتی دانشجویان بر دو عامل رفتار اطلاع یابی آنان (میزان ساعات اطلاعیابی در هفته و استفاده از مجاری دستیابی به اطلاعات) بود.
<strong>روش پژوهش:</strong> این پژوهش از نوع کاربردی و روش این پژوهش پیمایشی- تحلیلی بود و به شیوه همبستگی انجام شد. با استفاده از پرسشنامه 5 عاملی شخصیت، ویژگیهای شخصیتی دانشجویان و جهت بررسی رفتار اطلاعیابی دانشجویان از پرسشنامه دیگری استفاده شد. پایایی گویههای این دو پرسشنامه با آلفای کرونباخ به ترتیب 75/0 و 80/0 به دست آمد. جامعه این پژوهش شامل 60 دانشجوی سال آخر یا فارغ التحصیل کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران بود. جهت تحلیل دادهها از شاخصهای آماری میانگین و انحراف معیار از آزمون تحلیل واریانس و تحلیل رگرسیون همزمان استفاده شد.
<strong>یافتهها:</strong> بین عصبیت و ساعات اطلاعیابی در هفته رابطه معنادار و منفی وجود دارد (003/0r = -) و برونگرایی و ساعات اطلاعیابی رابطه معنادار و مثبت با هم دارند (541/0r=). بین انعطاف پذیری و ساعات اطلاع یابی (258/0r=) و بین توافق پذیری و ساعات اطلاعیابی (275/0r=) رابطه وجود دارد اما معنادار نیست. یافتهها مبین آن است که بین استفاده از مجاری دستیابی به اطلاعات و عصبیت رابطه معنادار و منفی وجود دارد (001/0r= -) و بین استفاده از مجاری دستیابی به اطلاعات و برونگرایی رابطه معنادار و مثبت وجود دارد (483/0r =).
<strong>نتیجهگیری:</strong> نتایج این پژوهش حاکی از آن است که دانشجویان برونگرا، بیش از دیگران وقت خود را در هفته به جستوجوی اطلاعات و استفاده از کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی بیش از هر مجرای اطلاع یابی دیگری استفاده میکنند و دانشجویان عصبی، کمتر در پی جستوجوی اطلاعات هستند. | fa_IR |
| dc.format.extent | 148 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه آزاد اسلامی تهران شمال | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | دانش شناسی | fa_IR |
| dc.subject | ویژگیهای شخصیتی | fa_IR |
| dc.subject | انطباق پذیری | fa_IR |
| dc.subject | برونگرایی | fa_IR |
| dc.subject | تعصب | fa_IR |
| dc.subject | خلق و خو | fa_IR |
| dc.subject | خودآگاهی | fa_IR |
| dc.subject | سازش پذیری | fa_IR |
| dc.subject | رفتار سنجی | fa_IR |
| dc.subject | بازیابی اطلاعات | fa_IR |
| dc.title | تأثیر ویژگیهای شخصیتی دانشجویان کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانششناسی بر رفتار اطلاعیابی آنها | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشجوی دکتری علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران، ایران | fa_IR |
| dc.citation.volume | 8 | |
| dc.citation.issue | 30 | |
| dc.citation.spage | 87 | |
| dc.citation.epage | 96 | |