• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • دانش شناسی
    • دوره 8, شماره 30
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • دانش شناسی
    • دوره 8, شماره 30
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    تأثیر ویژگی‌های شخصیتی دانشجویان کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش‌شناسی بر رفتار اطلاع‌یابی آنها

    (ندگان)پدیدآور
    فرهودی, فائزه
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    148.8کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    هدف: هدف اصلی این پژوهش شناسایی تأثیر ویژگی‌های شخصیتی دانشجویان بر دو عامل رفتار اطلاع یابی آنان (میزان ساعات اطلاع‌یابی در هفته و استفاده از مجاری دستیابی به اطلاعات) بود. روش پژوهش: این پژوهش از نوع کاربردی و روش این پژوهش پیمایشی- تحلیلی بود و به شیوه همبستگی انجام شد. با استفاده از پرسش‌نامه 5 عاملی شخصیت، ویژگی‌های شخصیتی دانشجویان و جهت بررسی رفتار اطلاع‌یابی دانشجویان از پرسش‌نامه دیگری استفاده شد. پایایی گویه‌های این دو پرسش‌نامه با آلفای کرونباخ به ترتیب 75/0 و 80/0 به دست آمد. جامعه این پژوهش شامل 60 دانشجوی سال آخر یا فارغ التحصیل کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران بود. جهت تحلیل داده‏ها از شاخص‏های آماری میانگین و انحراف معیار از آزمون تحلیل واریانس و تحلیل رگرسیون هم‌زمان استفاده شد. یافته‌ها: بین عصبیت و ساعات اطلاع­یابی در هفته رابطه معنادار و منفی وجود دارد (003/0r = -) و برون‌گرایی و ساعات اطلاع‌یابی رابطه معنادار و مثبت با هم دارند (541/0r=). بین انعطاف پذیری و ساعات اطلاع یابی (258/0r=) و بین توافق پذیری و ساعات اطلاع­یابی (275/0r=) رابطه وجود دارد اما معنادار نیست. یافته‌ها مبین آن است که بین استفاده از مجاری دستیابی به اطلاعات و عصبیت رابطه معنادار و منفی وجود دارد (001/0r= -) و بین استفاده از مجاری دستیابی به اطلاعات و برون‌گرایی رابطه معنادار و مثبت وجود دارد (483/0r =). نتیجه­گیری: نتایج این پژوهش حاکی از آن است که دانشجویان برون‌گرا، بیش از دیگران وقت خود را در هفته به جست‌وجوی اطلاعات و استفاده از کتابخانه‌ها و مراکز اطلاع‌رسانی بیش از هر مجرای اطلاع یابی دیگری استفاده می‌کنند و دانشجویان عصبی، کمتر در پی جست‌وجوی اطلاعات هستند.
    کلید واژگان
    ویژگی‌های شخصیتی
    انطباق پذیری
    برون‌گرایی
    تعصب
    خلق و ‌خو
    خودآگاهی
    سازش پذیری
    رفتار سنجی
    بازیابی اطلاعات

    شماره نشریه
    30
    تاریخ نشر
    2015-11-22
    1394-09-01
    ناشر
    دانشگاه آزاد اسلامی تهران شمال
    سازمان پدید آورنده
    دانشجوی دکتری علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران، ایران

    شاپا
    2008-2784
    URI
    http://qje.iau-tnb.ac.ir/article_522160.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/134212

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب