بررسی کتابخانه های آموزشگاهی بر اساس کندوکاوی اجمالی در آمار رسمی وزارت آموزش و پرورش
(ندگان)پدیدآور
مجیدی, موسینوع مدرک
Textپژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
در این پژوهش بر اساس آخرین آمار رسمی سالانه وزارت آموزش و پرورش در سال تحصیلی 86-1385، مسایل مربوط به کتاب و کتابخانه وکتابدار آموزشگاههای کشور مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. بر پایه یافته پژوهش در سال تحصیلی 86-1385، 15 میلیون دانشآموز و یک میلیون معلم و کارمند، به تعلیم و تربیت اشتغال داشتهاند. در کل کشور 145241 آموزشگاه موجود بوده که فقط در 22118 آموزشگاه کتابخانه وجود داشته است. در نتیجه در 123123 باب آموزشگاه هیچ نوع کتابخانهای موجود نبوده است. از این آمار سهم شهرها 50942 باب آموزشگاه و سهم روستاها 72181 باب آموزشگاه بوده است. به عبارت دیگر 6/75 درصد آموزشگاهها در شهرها و 7/92 درصد آموزشگاهها در روستاها، فاقد هر نوع کتابخانهای بودهاند. در مجموع کتابخانههای آموزشگاهی 5035 نفر مرد و زن به عنوان کتابدار مشغول بودهاند که 4650 نفر (35/92 درصد) آنها در شهرها و 385 نفر (65/7 درصد) در روستاها شاغل بودهاند. کمبود کتابخانه و کتاب و کتابدار در روستاها محسوستر و بیشتر است. از 5/46 میلیون جلد کتاب موجود در کتابخانهها چهارپنجم آنها در کتابخانههای آموزشگاهی شهرها و یکپنجم آنها در کتابخانههای آموزشگاهی روستاها جای گرفتهاند. آمار آموزش و پرورش از کیفیت و نوع کتابها هیچ نوع اطلاعی به دست نمیدهد. ولی پیشینه یافتهها نشان میدهد که با گردآوری مجموعههای غیر همگن، یکسویه و سلیقهای در آموزشگاهها، خواستهها و نیازها و علاقههای واقعی دانشآموزان، نادیده گرفته شده است. نتیجه حاصل از این بررسی نشان میدهد که کتابخانههای آموزشگاهی ایران، به طور کلی در وضعیتهای نامطلوبی به سر میبرند.
کلید واژگان
کتابخانههای آموزشگاهیآموزش و پرورش
دادههای آماری
وزارت آموزش و پرورش
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2008-08-221387-06-01




