بررسی مفهوم فرهنگ وجایگاه مفهوم صلح در کتابهای کودکان در ایران در سالهای 85-70
(ندگان)پدیدآور
میرحسینی, زهرهترقی خواه دیلمقانی, نیرنوع مدرک
Textپژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
پژوهش حاضر به معرفی مولفه های گوناگون مفهوم فرهنگ در 52 عنوان از کتابهای کودکان (کتابهای تالیفی و ترجمه) در ایران با روش تحلیل محتوای کیفی در سالهای 85-70 پرداخته است. مفهوم صلح به عنوان یکی از مولفه های مفهوم فرهنگ که نقش مهمی را درایجاد ارتباط میان کودکان فرهنگهای ملل مختلف بر عهده دارد وبا این هدف که تا چه اندازه و با چه نگرشی به این مقوله در کتابهای کودکان اشاره شده است ، مورد توجه خاص قرار گرفته است. در کل 25 مدخل اساسی برای معرفی فرهنگ در کتابهای کودکان استخراج شد. نتایج نشان میدهد که شاخصترین مقوله یا مدخل اصلی برای معرفی یک فرهنگ در کتابهای مورد مطالعه اعم از تالیف وترجمه، مدخل اصلی "نظامهای سیاسی" با فراوانی 139 مورد تکراراز میان 1158مورد داده های مورد تحلیل وبه میزان 12% بوده است. در کتابهای تالیفی شاخصترین مقوله یا مدخل اصلی برای معرفی فرهنگ ،مقوله یا مدخل "آثار تاریخی" با 44 مورد تکرار ومیزان 14% از کل 314 مورد اشاره به فرهنگ ایران میباشد. "مفهوم صلح" تنها با30 مورد اشاره ومیزان 025% از کل داده های تحلیل شده از سهم بسیار ناچیزی در میان دیگر مولفه های معرف فرهنگ برخورداراست.
کلید واژگان
ادبیات کودکان و نوجوانان-ایرانکودکان-کتابها و مواد خواندنی
تحلیل محتوا
آثار فرهنگی
صلح
شماره نشریه
5تاریخ نشر
2009-08-231388-06-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی تهران شمالسازمان پدید آورنده
هیات علمی دانشگاه ازاد اسلامی تهران شمالکارشناسی ارشد کتابداری و اطلاع رسانی - هیات علمی دانشگاه پیام نور




