بررسی مهارتهای اطلاع یابی دانشجویان دانشگاه امیرکبیر در سال تحصیلی 89ـ90
(ندگان)پدیدآور
قوام, هانیهنوع مدرک
Textپژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف: پژوهش حاضر به منظور بررسی مهارتهای اطلاعیابی دانشجویان دانشگاه امیرکبیرانجام شد.
روش شناسی: این پژوهش با استفاده از روش پیمایشی ـ توصیفی انجام گرفت. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامهای بود که پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ بیش از 89/0 محاسبه شد. دادههای به دست آمده از پرسشنامهها با استفاده از نرمافزار SPSS 16 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.
یافتهها: مهمترین هدف دانشجویان از جستجوی اطلاعات، انجام پروژههای درسی است و دانشجویان از دو روش رسمی و غیررسمی به جستجوی اطلاعات می پردازند. کتاب، تلاش و تجربه شخصی، از مهمترین منابع رسمی و غیررسمی کسب اطلاعات به شمار میرود. از بین پایگاههای الکترونیکی موجود، میزان اهمیت Science Direct برای دانشجویان بیشتر است(3/86 %) و پس از آن به ترتیب پایگاههای ISI(web of knowledge) (8/76%)، Springer (7/50%)، ProQuest (3/50%) و SCOPUS (50%)رتبههای دوم تا پنجم را به خود اختصاصداده اند.
عوامل اصلی عدم دسترسی آسان به اطلاعات از دیدگاه دانشجویان، به ترتیب: سرعت پایین شبکه و مشکلات اتصال (7/77%)، عدم تسلط کافی به زبان انگلیسی (4/64%)، قطع اشتراک دانشگاه در مورد برخی پایگاههای اطلاعاتی الکترونیکی (9/60%)، عدم وجود منابع روزآمد در کتابخانه (2/57%) و عدم آشنایی با منابع تخصصی موجود (7/48%) میباشد.
نتیجه گیری: در بررسی روشهای اطلاع یابی دانشجویان دانشگاه امیرکبیر، راهنمایی گرفتن از دوستان و استادان (5/71%) در اولویت اول و سپس آزمایش و خطا (4/49%)، شرکت در دورههای آموزشی کتابخانه (9/29%) و در نهایت یاری گرفتن از کتابداران (6/27%) قرار دارد ودانشجویان اظهار داشتند که مهارت لازم برای اطلاع یابی را دارا هستند.
کلید واژگان
نیازهای اطلاعاتیمهارتهای اطلاعیابی
پایگاههای اطلاعاتی
کتابخانه دانشگاهی
دانشجویان
دانشگاه امیرکبیر
شماره نشریه
15تاریخ نشر
2012-02-201390-12-01




