توسعه ابعاد بالندگی منابع انسانی دانشی مراکز مطالعاتی و تحقیقاتی آجا مبتنی بر رویکرد مدیریت دانش
(ندگان)پدیدآور
زراعتی, محسنابوالقاسمی, محمودخراسانی, اباصلتخیراندیش, مهدینوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
زمینه و هدف: در عصر دانش و اطلاعات، همراه با تغییرات روزافزون و پرشتاب محیطی، سازمانها ناگزیر از جذب و توسعه منابع انسانی دانش محور هستند. از این حیث، سازمانهای دفاعی کشور نیز برای حفظ و توسعه قدرت بازدارندگی خود باید در جهت بالندگی کارکنان دانشی تلاش نمایند. هدف این پژوهش کیفی ارائه الگوی توسعه منابع انسانی دانشی مبتنی بر رویکرد مدیریت دانش در مراکز مطالعاتی و تحقیقاتی آجا است. روششناسی: بر اساس هدف پژوهش از رویکرد کیفی و روش تحقیق تحلیل محتوا استفاده شد. جامعة آماری پژوهش شامل خبرگان دانشگاهی و اجرایی در بخش دفاعی بود که با 15 تن از آنان با منطق اشباع نظری و روش گلولهبرفی مصاحبه های نیمه ساختار یافته انجام گرفت. یافتهها: نتایج تحلیل دادهها نشان داد که الگوی الگوی بالندگی کارکنان دانشی مبتنی بر رویکرد سیستم مدیریت دانش شامل سه بعد بالندگی فردی(شامل چهار مولفه و 19 شاخص)، بالندگی حرفه ای(شامل چهار مولفه و 21 شاخص) و بالندگی آموزشی و پژوهشی( شامل دو مولفه و 17 شاخص) است. نتیجهگیری: الگوی بالندگی کارکنان دانشی مبتنی بر رویکرد سیستم مدیریت دانش میتواند به مدیران مراکز مطالعاتی و تحقیقاتی آجا در جهت فراهم آوردن زمینههای بالندگی منابع انسانی و بهرهمندی از ظرفیتهای نظام مدیریت دانش در ایت خصوص یاری رساند.
کلید واژگان
بالندگی منابع انسانیمنابع انسانی دانشی
مدیریت دانش
مراکز مطالعاتی و تحقیقاتی آجا
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2020-03-201399-01-01
ناشر
دانشگاه هوایی شهید ستاری- دانشکده مدیریتسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری مدیریت آموزش عالی دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایراندانشیار مدیریت آموزش، دانشگاه شهید بهشتی، دانشکده علوم تربتی و روانشناسی، تهران، ایران
دانشیار مدیریت آموزش عالی، دانشگاه شهید بهشتی، دانشکده علوم تربتی و روانشناسی، تهران، ایران
دانشیار مدیریت دولتی، دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری، دانشکده مدیریت، تهران، ایران




