ارائه الگوی هم آفرینی ارزش با مشتری در صنعت گردشگری
(ندگان)پدیدآور
جواشی جدید, سلمانطاهری کیا, فریزجلالی, سید مهدیتبریزیان, بیتانوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
زمینه و هدف: همآفرینی ارزش شکل جدیدی از استراتژی کسب و کار است که بر ایجاد و تشخیص مستمر ارزشهای مشترک سازمانها و مشتریانشان تأکید دارد و حاصل تعامل مؤثر میان آنها به شمار میرود. هدف از این پژوهش ارائۀ الگویی جامع از این پدیده نوین در صنعت گردشگری است.
روششناسی: پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر ماهیت، پژوهشی توصیفی ـ پیمایشی است که با روش نظریهپردازی دادهبنیاد انجام شد. مشارکتکنندگان این پژوهش شامل 15 نفر از خبرگان حوزه گردشگری بود که به صورت غیراحتمالی و با استفاده از روش گلوله برفی انتخاب شدند. گردآوری دادهها با مصاحبههای نیمهساختاریافته و عمیق انجام شد.
یافتهها: پس از انجام سه مرحله کدگذاری، علل و پیشایندهای شکلگیری همآفرینی ارزش با مشتری، عوامل زمینهای سازمانی و ملی، عوامل مداخلهگر تسهیلگر و محدودکننده، راهبردهای سازمانی و ملی توسعهدهنده و در نهایت پیامدهای سازمانی و ملی توسعه این پدیده در قالب الگوی پارادایمی نظریهپردازی دادهبنیاد شناسایی شد.
نتیجهگیری: پیادهسازی فرآیند همآفرینی ارزش با مشتری در صنعت گردشگری میتواند به بهرهبرداری مؤثرتر از ظرفیتها و توانمندیهای مشتریان برای دستیابی به مزیت رقابتی، ارتقای برند سازمانی و دستیابی به پیامدهای مثبت اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و زیست محیطی یاری رساند.
کلید واژگان
ارزشهم آفرینی ارزش
مشتری
صنعت گردشگری
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2020-03-201399-01-01
ناشر
دانشگاه هوایی شهید ستاری- دانشکده مدیریتسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن، رودهن، ایرانگروه مدیریت، دانشکده مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی واحد فیروزکوه، فیروزکوه، ایران.
گروه مدیریت، دانشکده مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی واحد فیروزکوه، فیروزکوه، ایران.
استادیار دانشکده علوم تربیتی و مشاوره (مدیریت و حسابداری)، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رودهن، رودهن، ایران.




