شناسایی شایستگی های رهبریِ استراتژیک با رویکرد رضایت ذینفعان سازمان در صنعت حمل و نقل هوایی ایران
(ندگان)پدیدآور
محمدبیگی, زهراالوانی, سید مهدیحسن پور, اکبریوسفی زنوز, رضانوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
چکیده
زمینه و هدف: مسئولیت کلی هر سازمان بر عهده رهبران استراتژیک است و عملکرد سازمانی متأثر از انتخابهای استراتژیک، بازتاب عمل و رویکرد مدیران ارشد آن است. پویایی کنونی فضای کسبوکار و پیشرفت فنآوری، سازمانها را در تقابل با گروههای مختلف ذینفع قرار داده است که خواستههای متعارض و واگرایی دارند. از این رو پژوهش حاضر با هدف شناسایی توانمندیهای مورد نیاز رهبران استراتژیک برای جلب رضایت ذینفعان مختلف سازمانی در شرکتهای هواپیمایی ایرانی انجام شد.
روششناسی: این پژوهش به لحاظ جهتگیری در زمرۀ پژوهشهای توسعهای قرار دارد و با استفاده از روش کیفی تحلیل تم بر روی داده های حاصل از مصاحبههای نیمهساختاریافته 17 نفر از رهبران استراتژیک شرکتهای هواپیمایی (مدیرعامل، اعضای هیئتمدیره و مدیران ارشد اجرایی) انجام شد. برای نمونهگیری از روش هدفمند قضاوتی و جهت تحلیل دادهها از نرمافزار QSR Nvivo استفاده شد. پایایی کدگذاری مصاحبهها با استفاده از روش درصد توافق درون موضوعی تایید شد.
یافتهها: در نتیجه تحلیل دادههای پژوهش، 4 تم اصلی شامل ویژگیها و مهارتهای بنیادینِ رهبری در جایگاه استراتژیک، ویژگیهای فردی، مهارتهای رفتاریِ بین فردی، مهارتهای مدیریتی، 24 تم فرعی و 60 مفهوم برای رهبری استراتژیک با رویکرد ذینفعان شناسایی شدند.
نتیجهگیری: الگوی چهار وجهی رهبریِ استراتژیکِ ذینفعمحور در راستای توفیق تیم مدیریت ارشد سازمانها برای جلب رضایت ذینفعان مختلف ارائه شد. الگوی مذکور را میتوان به عنوان مبنایی برای انتخاب و آموزش مدیران استراتژیک شرکتهای هواپیمایی به کار گرفت.
کلید واژگان
رهبری استراتژیکذینفعان سازمان
تئوری ذینفعان
تحلیل تم
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2020-01-211398-11-01
ناشر
دانشگاه هوایی شهید ستاری- دانشکده مدیریتسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری مدیریت دانشگاه خوارزمی، تهران، ایراناستاد گروه مدیریت دولتی دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
استادیار گروه مدیریت منابع انسانی و رفتارسازمانی دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
استادیار گروه مدیریت صنعتی دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران




