• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مدیریت نوآوری در سازمان های دفاعی
    • دوره 2, شماره 4
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مدیریت نوآوری در سازمان های دفاعی
    • دوره 2, شماره 4
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    شناسایی شایستگی های رهبریِ استراتژیک با رویکرد رضایت ذینفعان سازمان در صنعت حمل و نقل هوایی ایران

    (ندگان)پدیدآور
    محمدبیگی, زهراالوانی, سید مهدیحسن پور, اکبریوسفی زنوز, رضا
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    1.271 مگابایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    چکیده زمینه و هدف: مسئولیت کلی هر سازمان بر عهده رهبران استراتژیک است و عملکرد سازمانی متأثر از انتخاب‌های استراتژیک،  بازتاب عمل و رویکرد مدیران ارشد آن است. پویایی کنونی فضای کسب‌وکار و پیشرفت فن‌آوری، سازمان‌ها را در تقابل با گروه‌های مختلف ذینفع قرار داده است که خواسته‌های متعارض و واگرایی دارند. از این رو پژوهش حاضر با هدف شناسایی توانمندی‌های مورد نیاز رهبران استراتژیک برای جلب رضایت ذینفعان مختلف سازمانی در شرکت‌های هواپیمایی ایرانی انجام شد. روش‌شناسی: این پژوهش به لحاظ جهت‌گیری در زمرۀ پژوهش‌های توسعه­ای قرار دارد و با استفاده از روش کیفی تحلیل تم بر روی داده های حاصل از مصاحبه‌های نیمه‌ساختاریافته 17 نفر از رهبران استراتژیک شرکت‌های هواپیمایی (مدیرعامل، اعضای هیئت‌مدیره و مدیران ارشد اجرایی) انجام شد. برای نمونه‌گیری از روش‌ هدفمند قضاوتی و جهت تحلیل داده‌ها از نرم‌افزار QSR Nvivo استفاده شد.  پایایی کدگذاری مصاحبه‌ها با استفاده از روش درصد توافق درون موضوعی تایید شد. یافته‌ها: در نتیجه تحلیل داده‌های پژوهش، 4 تم اصلی شامل ویژگی‌ها و مهارت‌های بنیادینِ رهبری در جایگاه استراتژیک، ویژگی‌های فردی، مهارت‌های رفتاریِ بین فردی، مهارت‌های مدیریتی، 24 تم فرعی و 60 مفهوم برای رهبری استراتژیک با رویکرد ذینفعان شناسایی شدند. نتیجه‌گیری: الگوی چهار وجهی رهبریِ استراتژیکِ ذینفع‌محور در راستای توفیق تیم مدیریت ارشد سازمان‌ها برای جلب رضایت ذینفعان مختلف ارائه شد. الگوی مذکور را می‌توان به عنوان مبنایی برای انتخاب و آموزش مدیران استراتژیک شرکت‌های هواپیمایی به کار گرفت.
    کلید واژگان
    رهبری استراتژیک
    ذینفعان سازمان
    تئوری ذینفعان
    تحلیل تم

    شماره نشریه
    4
    تاریخ نشر
    2020-01-21
    1398-11-01
    ناشر
    دانشگاه هوایی شهید ستاری- دانشکده مدیریت
    سازمان پدید آورنده
    دانشجوی دکتری مدیریت دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
    استاد گروه مدیریت دولتی دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
    استادیار گروه مدیریت منابع انسانی و رفتارسازمانی دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
    استادیار گروه مدیریت صنعتی دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران

    شاپا
    2676-7112
    URI
    https://dx.doi.org/10.22034/qjimdo.2020.104125
    http://www.qjimdo.ir/article_104125.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/133878

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب